Ретро влак разхожда чужди туристи в региона на Г. Оряховица

29.08.2006 | 10:20
по статията работи: econ.bg
Парният локомотив е произведен във Виена през 1949 г. и е атракцията в горнооряховското депо

Парен локомотив 16-01, произведен през 1949 г. във Виена, е осигурило депото в Горна Оряховица за атракционните пътувания на БДЖ по линиите Свищов ­ Левски и Левски ­ Троян.

Преди дни местни железничари са разходили група от близо 20 души, сред които австрийци, германци и японци. По време на разходката туристите са спирали на междугаровите пространства, за да си правят снимки.

Предпочитани места били мостове, поляни и т. н. Японски туристи пък са поискали специална композиция, с която да стигнат до с. Джулюница, за да се запознаят с родителите на Котоошу.

"Туристите са любители на неелектрифицираните линии", сподели старши-машинистът Алберт Иванов. Пътниците показвали снимки пред парни локомотиви, правени в Китай и Япония.

"Нашата композиция, съставена от 1 пътнически и 5 товарни вагона, не предлага допълнителни екстри, тя наистина е пригодена само за пътуване", допълни Иванов. В началото на следващия месец англичани са заявили разходка по линията Димитровград ­ Момчилград. За него обаче те са поискали и вагон-ресторант.

БДЖ разполага с около 80 ретро локомотива, но в движение са само 4. Локомотивът 16-01 е зачислен на депо Г. Оряховица през 1952 г. и оттогава не е  сменял домуването си. Реставрацията му стартира през януари 2005 г., като за целта се сформира шлосерска група, ръководена от Алберт Иванов. Въведен е в експлоатация през октомври същата година.

За 2006 г. е запланувано възстановяването на още два парни локомотива и няколко вагона, поради непрекъснато растящия интерес към пътуванията с ретроподвижен състав по железопътната мрежа на страната.

БДЖ предлага атракционните пътувания още от 2003 г., когато предпочитана дестинация била Г. Оряховица ­ Елена. След закриването на линията основният поток от туристи е насочен именно към Левски и Троян, както и към Септември ­ Добринище.

Най-голям интерес туристите проявяват към две композиции ­ първата е "Корона Експрес", купена от царското семейство през 1938-1940 г. Тя има три вагона, които са на цар Борис III, царица Йоана и принц Кирил. През 1942 г. са поръчани допълнително и салон-вагоните. Втората е "Витоша Експрес" ­ специализирани вагони с пълно оборудване, което е обслужвало Тодор Живков.

Специалисти смятат, че влаковете са уникални заради историческата им стойност. Нареждат ги успоредно с популярния "Ориент експрес", макар че той е копие, а локомотивите на БДЖ са оригинални. / в. "Янтра Днес"

 

 

 

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
Старият вампир извежда малкото вампирче за първото му среднощно пиршество. Набелязват жертва, малкото забива зъби и започва да смуче кръв, по едно време се спира и пита баща си: - Тате, до последна...
На този ден 28.11   1414 г. – Чешкият религиозен реформист Ян Хус е арестуван от Инквизицията, една година по-късно е осъден на смърт като еретик и е изгорен на клада. 1520 г. –...