Кръгла маса, посветена на концепцията за въвеждане на предмета “Религия" в училище, беше открита днес от министъра на образованието и науката Даниел Вълчев. Концепцията е изготвена от 10-членен обществен съвет по въпросите на обучението по религия в училище още през миналата година по настояване на образователното ведомство. В съвета влизат преподаватели от няколко висши училища в България.
На кръглата маса присъстваха директорът на Дирекцията по вероизповедания Иван Желев, председателят на Комисията по вероизповедания и права на човека Огнян Герджиков, Лютви Местан - председател на комисията по образование, народни представители и общественици.
Според председателя на Обществения съвет – проф. Георги Бакалов, в концепцията се предвижда обучението по религия да бъде задължително и да се въведе като общообразователен предмет в
българското училище.
Тя почива върху философията, че не бива да се допуска диференциация между учениците по религиозен признак. Според проф. Бакалов целта на концепцията е да се създаде едно толерантно отношение между децата в училище. Той допълни, че изучаването на предмета Религия ще повиши и общообразователната култура на учениците.
Според членовете на съвета, изготвили концепцията, районираното изучаване на предмета ще затрудни контрола от страна на образователното министерство къде, кога и какво точно се изучава по този въпрос. В момента има отлив на желаещите да изучават Религия в училище деца. Това се дължи най-вече на влиянието на родителите, които искат децата им да изучават по-атрактивни дисциплини като информатика например. Като друг мотив беше изтъкнато неудобното време на така наречения СИП, в който в момента се изучава Религия.
Цвета Брестничка от Асоциация “Родители" изрази неодобрението на голяма част от българските родители от въвеждането на предмета религия като задължителен. Като основен аргумент тя изтъкна, че тази концепция е създадена единствено, за да се намерят работни места за богословите, а това допълнително ще утежни бюджета на училищата.
Председателят на комисията по образование към Народното събрание Лютви Местан изтъкна, че въвеждането на подобен предмет в средното училище е възможно, само ако той се изучава на непрофесионална основа - т.е. да се обхваща теорията на всички религии, без да се набляга на някоя конкретно.
На кръглата маса не присъстваха представители на основните вероизповедания в България, които са основните противници на обсъжданата концепция. Според Светия синод и Главното мюфтийство обучението по религия трябва да се изучава професионално и да не се налага на деца от друго вероизповедание да изучават макар и на теория различна от своята религия.
Концепцията за въвеждане на предмета “Религия" в училище е изготвена в края на миналата година по поръчка на МОН, като през декември 2007 г. е била представена пред МОН, Комисията по вероизповеданията и другите засегнати страни. Предстои концепцията да бъде обсъдена неколкократно, за да се прецени дали да влезе в сила или не.