Русия планира да подпомогне закъсалата в последно време автомобилна индустрия в страната със субсидии в размер на 271 млрд. рубли (8 млрд. долара) до 2016 г., заяви правителството, цитирано от агенция „Ройтерс“.
Продажбите на автомобили в Русия отчетоха спад през 2013 г. и са изправени пред поредна слаба година, тъй като проблемите в икономиката отказват много от купувачите. Това смятат от лобистката група Асоциация на европейския бизнес (АЕБ).
Субсидиите ще са насочени към изследвания и развитие, подкрепа за създаването на нови работни места и компенсация на някои разходи, свързани с новите стандарти за емисиите на отработени газове, се казва в съобщението, публикувано на правителствената интернет страница.
Най-големият производител в страната е Avtovaz. Компанията е позната като производител на Lada и до средата на тази година ще стане собственост на френско – японския алианс Renault – Nissan. И други чуждестранни производители инвестират в Русия, в това число Ford и General Motors.
През 2012 г. властите в страната наложиха такса за рециклиране на вносните автомобили, която разгневи Европейския съюз и в крайна сметка срещу Русия беше заведено дело в рамките на Световната търговска организация (СТО). САЩ и Япония също се оплакаха от облагането.
Руското правителство отговори през миналата година, заявявайки, че ще налага същата такса на всички автомобили, независимо дали са внесени или произведени в страната. Според някои анализатори планираното субсидиране е именно начин за компенсиране на разходите на местните компании.
„Въвеждането на субсидии ще възстанови правителствената подкрепа за индустрията, без допълнително разходи за бюджета“, се казва в проучване на Bank of America.
От СТО все още не са коментирали новината.
През миналата година Русия се опита да увеличи продажбите на автомобили с помощта на кредитни стимули. Програмата приключи през декември. Правителството се стреми производството на автомобили да нарасне до 3,1 млн. единици годишно, а продажбите на леки коли – до 280 хиляди.