Министърът на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов постави
като цяло положителна оценка на свършеното за поддържането на републиканската инфраструктура по време на обилните
снеговалежи, паднали в страната миналата седмица. Той участва в специална пресконференция днес, проведена в сградата на Фонд "Републиканска пътна инфраструктура". Според Гагаузов
най-големият проблем е била ненавременната реакция спрямо метеорологичните условия. Министърът на регионалното развитие и благоустройството заяви още, че нормалното време за реакция
в такива случаи е един-два дни.
На 2 и 3 януари повече от 13 хил. души и между 1200 и 1700 машини са се занимавали с почистването на пътищата в страната. Благодарение на работата на тези хора е било избегнато дългосрочно затваряне
на пътища в страната, както и недопускането на сериозни човешки жертви, заяви още Гагаузов, допълвайки, че
на втория ден след падането на снега пътищата в България са били почистени
перфектно.
Според изпълнителния директор на Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" Веселин Георгиев от 20 хил. км републиканска пътна мрежа са били изчистени 80 млн. кубика сняг. През цялото време 90% от
пътищата са били поддържани проходими.
Директорите на областните пътни управления в Русе и Стара Загора ще бъдат наказани с последно предупреждение за уволнение, заради допуснати пропуски по отношение на
снегопочистването. Подобна съдба ще сполети и началника на Районна пътна служба (РПС) "Стралджа". Управителят на ямболската общинска фирма "Комуналуниверс" инж. Атанас Карамарков сам е подал днес до
кмета на община Ямбол оставката си като ръководител на дружеството. Договорът с „Комуналуниверс” няма да бъде прекратен. Общината обаче ще осъществява стриктен контрол как фирмата изпълнява
задълженията си по него.
Договорът с ямболската фирма "Мост Инженеринг", поддържаща участъците в района на Ямбол и Стралджа и виновна за създаването на кризисна ситуация в района на пътен възел
"Петолъчката",
ще бъде прекратен. Освен това, на нея и на фирма "Автомагистрала" ЕАД, на която е възложена поддръжка на автомагистрала "Тракия", ще бъдат отнети
по 20% от
месечното възнаграждение за извършване на услугата по почистването на пътищата. До избиране на нова фирма, дейността на "Мост Инженеринг" ще бъде поета от фирми от съседни региони.
До края на месеца ще бъде обявен конкурс по Закона за обществени поръчки за избор на фирма, която да поеме задълженията на "Мост Инженеринг". Офертите, които ще постъпят ще бъдат
оценявани от техническа и финансова гледна точка.В повечето случаи съотношението между цена и технически възможности е 70/30, а в някои от случаите, в които липсват достатъчно кандидати,
съотношението е 50/50, заяви още Георгиев.
В момента фирмите-концесионери
се избират за 3-годишен период от време, но по време на първия управителен съвет на Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" за тази година ще се
обсъди удължаването на този срок на 5 години.
На щат във Фонд „Републиканска пътна инфраструктура” в момента са назначени
около 2500 души. В звеното за пътната инфраструктура в района на Ямбол работят 70 души, а в това в
Стралджа - 5 души, които се занимават с контрола на качество на почистване на пътищата. Ако не е необходима допълнителна поддръжка на пътя, на фирмите-концесионери се заплаща единствено дежурството
на машините, заяви още Веселин Георгиев.
В момента в почистването на пътната мрежа в България са заети
повече от 100 фирми.
Според шефа на „Републиканска пътна инфраструктура” фондът не разполага с машини и техника, а се занимава с администрация. По думите му
много от фирмите в страната са подвели областните
директори на фонда с информация, че разполагат с достатъчно техника и кадри, а в действителност не са разполагали с такива. Като пример за добре свършена работа Георгиев посочи Разград,
където вятърът е спрял в 01,30 часа през нощта, а в 5,30 часа всички пътища са били готови да посрещнат трафика.
Постъпленията от винетни такси и други пътни такси за миналата година възлизат на 219 млн. лв. Постъпленията от винетки са 184 млн. лв. Останалите постъпления от „пера” като такса
„Дунав мост”, извънгабаритни товари, претоварване на оси и други, възлизат на 35 млн. лв. В същото време в пътна инфраструктура през изминалата година са били вложени повече от 600 млн. лв., заяви
още Георгиев. Очаква се през тази година общият размер на постъпленията да бъде 209 млн. лв. заради намаляването на цената на винетните стикери.
Очаква се през тази година да настъпят сериозни промени в Наредбата за събиране на пътни такси. В момента таксата за затваряне на магистрала поради неотложни причини за час е 500 лв.
Предложението на шефа на Фонд „Републиканска пътна инфраструктура” е тази такса да се повиши до 15 хил. лв.
Сред останалите предложения на Георгиев е увеличаване
с 5 пъти на таксата за откриване на бензиностанция, която в момента е 5 хил. лв. Промените в
Наредбата за събирането на
таксите се очаква през март да бъдат разгледани от правителството. Наредбата не е актуализирана от 1997 г., каза Георгиев.
Министърът на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов съобщи, че очаква
тази година да започне изпълнението на всички незавършени магистрали, с изключение на магистрала "Черно
море".
Налице са
готови проекти за участъците Долна Диканя- Дупница и Сандански- Кулата, които са част от бъдещата магистрала
„Струма”, заяви Георгиев. Очаква се стойността
на проекта
да се увеличи с 200 млн. лв. заради тунела, който трябва да бъде прокопан под Кресненското дефиле.
До края на януари ще бъде обявен конкурс за изпълнител на автомагистрала „Черно море”. Общият размер на инвестицията в магистралата ще бъде 209 млн. евро.