В глобален план спазването и приемането на фирмените правила и ценности от служителите се повишава. В България лоялността и корпоративният интегритет се подобряват в повече от половината компании. Това показва последният доклад за спазването на вътрешните правила, почтеността, отговорността и приемането на фирмените ценности, изготвен от EY на глобално ниво (Global Integrity Report 2024).
Проучването е глобално и събира мненията на 5464 служители и членове на бордове от 53 страни.
Данните за България показват, че според 54% от анкетираните принципите за почтеност в техните организации са се подобрили през последните две години, като водещ фактор за това са по-ясните насоки от страна на управлението (63%). Според 86% от анкетираните служителите в техните организации вършат работата си почтено и мениджмънтът спазва съответните законови изисквания, етични кодекси и приложимите за индустрията регулации.
Според 68% от анкетираните в България служителите в техните организации могат да подават сигнали за нередности без притеснение за негативни последици върху тях. А 32% от участниците в изследването споделят, че са докладвали за нередности през последните две години.
„Добрите резултати показват съзряване на бизнес средата у нас. В същото време проучването ясно показва, че има конкретни последици за компаниите при проява на неетично поведение. 26% от анкетираните в България споделят, че тяхната организация е претърпяла вреда или се е стигнало до нарушение на регулаторните изисквания, поради проявено неетично поведение през последните две години“, споделя Снежана Шиякова, мениджър в отдел Разследване на злоупотреби и услуги, свързани със спорове (Forensics & Integrity Services) в EY Bulgaria.
По света стандартите за корпоративна почтеност в компаниите се повишават, подкрепени от по-добро ръководство и по-строги регулации. Въпреки това, според доклада на EY за 2024 г., продължава да има значителен вътрешен и външен натиск върху поведението на служителите.
Според данните почти половината (49%) вярват, че стандартите за интегритет в техните компании са се подобрили през последните две години. 90% са уверени, че техните колеги спазват съответните правила, принципи на поведение и вътрешни правилници.
Основните причини за по-доброто приемане и спазване на фирмените стандарти и принципи се дължи на ангажирането на ръководство (61%); по-строгите регулации и натиск от регулаторите органи (48%); очакванията от страна на клиентите (37%), обществеността (33%) и акционерите (26%); и натиск от служителите (22%). Резултатите за България се различават частично – у нас отново водещ двигател е ангажимента на ръководството (63%), но като втора причина се явяват очакванията на клиентите (44%) и обществеността (41%). Тежестта на регулациите е само 19%, а на служителите 11 на сто.
Въпреки тези подобрения половината от участниците в проучването (50%) споделят, че за техните организации е предизвикателство да запазят стандартите за почтеност в настоящите трудни пазарни условия. Почти една трета (30%) смятат, че сегашната макроикономическа ситуация оказва най-голям външен натиск върху служителите да пренебрегнат принципите за лоялност и интегритет и повече от една четвърт (28%) отбелязват, че най-сериозната вътрешна заплаха идва от непознаването на правилата за поведение от страна на служителите.
Други външни фактори, които според анкетираните оказват натиск върху поведението, включват киберзаплахи (26%), здравни кризи (22%), очаквания за финансови сътресения (22%), проблеми във веригата на доставки (21%) и геополитически заплахи (15%). Сред изброените вътрешни фактори попадат високото текучество на персонала (26%) и недостигът на ресурси (25%), натиск от страна на ръководството (24%) и провали във финансовите процеси и операции (20%).