Стартира конкурсът за Отлична туристическа дестинация

13.11.2009 | 14:59
по статията работи: Апостол Апостолов
"Кризата тепърва ще се задълбочава. Предстои период на трансформация на пазара на труда", прогнозира за Econ.bg Антоний Гълъбов
Стартира конкурсът за Отлична туристическа дестинация

Проектът EDEN

Държавната агенция по туризъм (в ликвидация) обяви началото на конкурса "Отлична европейска дестинация" (European Destination of Excellence - EDEN). Той се провежда за трета поредна година и е част от по-голям, общоевропейски конкурс, подкрепен от Европейската комисия (ЕК). За финансирането на организацията на конкурса ДАТ използва пари по програмата на ЕК "Нови индустрии, туризъм и корпоративна социална отговорност". Тази година страната ни участва в надпреварата с надслова: "Водата - извор на живот и благоденствие". Целта е да се популяризират туристически дестинации, свързани с водни ресурси. Проектът ще популяризира региони в България, които имат ниско ниво на посещаемост и не са познати както на българския, така и за чуждия турист.

Победители досега в националния конкурс станаха Белоградчик (2008) и Белица (2009). Селището с Белоградчишките скали до момента е посетено от над 300 000 туристи. За сравнение, преди 3 години от там са минали 30 000 души, заяви днес на пресконференция председателят на ДАТ Анелия Крушкова.

Градът, обграден от планините Рила, Пирин и Родопи, също получи европейско признание в началото на октомври. Белица се нареди сред 22-та курорта и региона в Европа, отличени за "най-добра туристическа дестинация".

Както Белоградчик, така и Белица не са очаквали такъв туристически интерес. И двата града са били напълно неподготвени да посрещнат чуждите туристи, коментира Анелия Крушкова.

Днес екипът на Агенцията представи критериите и подробности за конкурса и за условията за участие в него тази година.

Критерии и срокове

През тази година ще бъде удължен срокът на конкурса от 7 на 10 месеца. Обявен е нов сайт - https://edeniv.com/. Очаква се интернет адресът да заработи до края на деня. Новост е, че в сайта ще има форум, в който до края на декември ще се приемат мнения и препоръки. До 31 декември 2009 година официално ще бъде обявен регламентът за участие. За повече информация и разяснения ще бъдат организирани информационни дни в 6 града:

  • 25 ноември - Сандански;
  • 1 декември - Стара Загора;
  • 3 декември - Ловеч;
  • 9 декември - Силистра;
  • 11 декември - Добрич;
  • 16 декември - Ивайловград

"Избрахме градове, в които досега не са се провеждали информационни кампании на конкурса", уточни Димитринка Христова, координатор по проекта.

Дестинациите, които кандидатстват, трябва да имат нисък туристически поток - до 100 000 туристи годишно, подчерта Антоний Гълъбов, член на журито в конкурса. При оценяването на предложенията предимство ще имат проектите, при които е налице изчерпателна информация за дестинацията. Препоръчително е да бъдат добавени статистически данни, рекламни материали или всякаква друга информация, която би представила по-изчерпателно региона, поясни още Гълъбов. Крайният срок за подаване на документите за кандидатстване е не по-късно от 1 декември 2009 г. След изтичането му ще бъде сформирана оценителна комисия.

За разлика от предишните години, в новия конкурс ще бъде правено предварително вътрешно класиране от страна на комисията. Ще бъдат посетени първите 5 кандидата, за да се сравни дали дестинацията реално отговаря на описаното в документацията. След това ще бъде направена окончателна класация на участниците. Финалът на EDEN 2010 ще се проведе през месец юли. Покани за участие ще получат първите десет селища-кандидати в надпреварата. Те ще разполагат с 10 минути време да направят мултимедиино представяне на туристическата дестинация.

EDEN като антикризисна мярка

"Програмата EDEN на Европейската комисия е много ефективна антикризисна мярка. Преоткриването на туристическата карта на Европа е изключително важен икономически ресурс в условия на криза". Това заяви в интервю за Econ.bg социологът и член на оценителната комисия по проекта Антоний Гълъбов.

Местните власти усещат, че от непопулярната туристическа дестинация може да се прави бизнес. Липсва обаче административен капацитет, който да изготвя качествени проекти. Експертният потенциал в по-малките населени места е все още силно ограничен, смята експертът и допълва:

Туристическият бизнес трябва да търси нови атрактивни и иновативни продукти, за да минимизира ефекта от кризата. А тя у нас тепърва ще се задълбочава. Предстои ни период, в които ще има сериозна трансформация на пазара на труда. Това неминуемо ще се отрази и на качеството на туристическите услуги.

Какво още трябва да знаят кандидатстващите в конкурса може да чуете от Антоний Гълъбов в прикрепения аудио файл след статията.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Резултати | Архив
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Блондинка звъни на оператора си: - Извинете, не ми работи интернетът... - А вие с рутер ли сте? Кратко мълчание... - Не, сама съм!!!
На този ден 12.11   680 г. – Започва 6-ият вселенски събор в Константинопол. 1914 г. – Първа световна война: Османската империя обявява война на държавите от Антантата. 1918 г....