Минко Герджиков: Столичната община е събрала 500 млн. лв. към август. Бюджетът й е реален
Днес в Столичната община се състоя извънредна пресконференция, на която бяха обсъдени повдигнатите по-рано днес от общинските съветници от БСП обвинения.
В началото на годината бюджетът на София е бил 892 млн. лв. Впоследствие той се е увеличил на 940 млн. лв. със средства от държавния бюджет, отпуснати за изграждане на софийското метро, средства от преференциалните карти за пътуване в градския транспорт и целева субсидия за въвеждане на делегираните бюджети в училищата, отново отпусната от държавата.
От целия бюджет 200 млн. лв. се осигуряват от държавата, а останалите близо 700 млн. лв. трябва да се осигурят от общината. От тях до момента, чрез различни данъци и такси, са събрани 500 млн. лв.
По думите на зам.-кмета по финанси Минко Герджиков това означава, че до края на годината трябва да бъдат събирани по 2 млн. лв. във всеки един работен ден, което не е непосилно, тъй като и в момента се събира приблизително такава сума. Герджиков добави, че тези цифри означават, че бюджетът е реален, а не подценен, какъвто са го определили съветниците от БСП.
Що се отнася до разходната част днес от Общината потвърдиха, че до момента са усвоили 80 млн. лв. от общо 350 милионния си бюджет. През месец май са били направени плащания за 5.5 млн. лв., през юни сумата се е увеличила на 10 млн. лв., а през юли тя вече е била 30 млн. лв.
В тази връзка Герджиков прогнозира, че една голяма част от инвестиционната програма на общината ще бъде изпълнена. Той добави, че по-ясна прогноза дали това ще се случи може да бъде направена към средата на месец септември.
Днес стана ясно още, че на Столичната община ще й се наложи да осигури допълнителни 6 млн. лв. за издръжка на училищата и детските градини. Ако тези средства не бъдат осигурени, съществува реална опасност учебната година в столицата да не завърши.
Друго перо, което ще изисква допълнителни средства, е градският транспорт. Причина за това са високите цени на горивата, резервните части и гумите, които от своя страна са оказали влияние върху цената на картите и билетите за пътуване. Допълнителните средства, които трябва да бъдат осигурени в тази насока, отново са 6 млн. лв.
Мария Бояджиийска: Графикът за изграждане на завода за битови отпадъци на София се спазва. Все още ни грозят санкции от ЕК, свързани със софийския боклук
Спазва се графикът за изграждане на завода за битови отпадъци на София. Очаква се в края на тази година Столичната община да стартира процедурите по проектиране и строеж на отделни съоръжения за управление и преработка на отпадъци в завода.
Преди да бъде обявена тази процедура трябва да се изчака и Оценката за въздействие върху околната среда (ОВОС) на проекта. Ако тя бъде положителна, това ще даде цялостна “зелена светлина" на по-нататъшното развитие на проекта, обясни зам.-кметът по екология Мария Бояджийска. Тя допълни, че инсталациите за управление на отпадъци ще отговарят на всички европейски изисквания.
Все още същестува реална опасност Европейската комисия да наложи наказателна клауза на България заради забавянето на разрешението на проблема със софийските бали боклук.
Според зам.-кмета Бояджийска държавата е поела ангажимент да определи място, на което да бъдат депонирани балите, а общината е трябвало да осигури финансирането на техния превоз. По думите на Бояджийска тези пари са застъпени в бюджета на столицата, а проблемът е в правителството, което все още не е подписало мемарандум с останалите общини където ще бъдат извозени отпадъците. Тя допълни, че през септември държавата и общината трябва да информират ЕС какво точно се прави в тази насока.
Пребалиране на отпадъците в София няма, увери още зам.-кметът по екология. По този начин тя отхвърли обвиненията на общинския съветник от БСП Петър Курумбашев, който заяви по-рано днес, че в „Чистота Искър” е започнало пребалиране на отпадъците, с цел те да останат в града, а да не бъдат извозени.
Бояджийска обяви още, че Столичната община е пуснала нова процедура за съхранение на отпадъците, тъй като досегашните й договори за временно съхранение на отпадъците са изтекли на 30 юли, а тя носи отговорност за балите. Тя допълни, че фирмата, която ще бъде избрана, единствено ще се грижи за поддръжката на площадките за балиране.
По време на днешната пресконференция беше потвърдена и информацията, появила се по-рано днес в Дарик радио, че фирма „Волф” е сезирала Комисията за защита на конкуренцията във връзка с избора на нов концесионер по чистота на кварталите „Люлин”, „Овча Купел”, „Витоша”, „Младост” и „Триадица”. Бояджийка обясни, че фирмата е сезирала антимонополния орган не за невъзможност да бъде закупена документация за участие в конкурса, а тъй като тя иска неговото временно спиране.
Велизар Стоилов: В София не достигат около 200 професионални шофьори
През тази година за поддържането на пътната инфраструктура в София са задеделени 80 млн. лв. Тези пари ще бъдат похарчени за извършването на основен ремонт на 139 обекта на територията на столицата. За всички тях има проведени тръжни процедури, стана ясно още днес.
За пореден път политиката се намесва в практиката. Твърденията на общинските съветници от БСП, че не съществува програма за развитието на градския транспорт в София не отговарят на истината. Тя съществува и е била раздадена на всички съветници и журналисти, обясни зам.-кметът по транспорта Велизар Стоилов.
Той допълни, че стартиралата отново процедура за отдаване под наем на 52 линии от градския транспорт в София се провежда по Наредба 2 на Министерството на транспорта, а не по Закона за обществените поръчки.
Според Стоилов неприемливо е в тази поръчка да участват фирми с по няколко рейса. По думите му така се е стигнало и до парадокса по линия 72 в София да се движат автобуси с пазарджишка регистрация, които не са били в особено добро състояние.
Участие в предстоящия конкурс за отдаване под наем на 52 линии от столичния градски транспорт ще вземе и „Столичен автотранспорт”. Очаква се фирмата да кандидатства за голям брой линии.
Столичният автотранспорт е изправен пред голяма криза, свързана с недостига на около 160-200 водачи на рейсове. По този повод зам.-кметът по транспорт обясни, че повечето професионални водачи в София „циркулират” между малък брой фирми, опериращи в строителния сектор и маршуртните превози.