Консервацията на ценните архелогически находки, които бяха разкрити по време на строителството на магистрала "Струма" между Долна Диканя и Дупница, няма да забавят строителството й. Това стана ясно при инспекцията на премиера Бойко Борисов снощи. Той пусна и осветлението на пътния възел "Даскалово" до Перник.
За консервацията на хилядолетните находки по бъдещото трасе денонощно работят 60 археолози. За да приключат работа в срок, правителството им е отпуснало авансово 270 000 от общо 300 000 лв. "Магистралата ще е разположена така, че пътуващите да виждат древните селища", заяви премиерът Борисов, цитиран от БНТ.
Похвалите си за работата на учените не спести и министър Лиляна Павлова. Тя заяви: "Работата върви в много добри темпове, успяхме да минем и по самото трасе, там където е направено и има доста напреднали дейности по обекта. Направихме оглед на частта от обекта, която беше затворена заради археологически разкопки. Там изключително голям напредък има на работата на археолозите, за което и лично премиерът им благодари. Над 60 работници има в момента, които се занимават с разкопките, поетапно освобождават терени. Вече има една доста сериозна част, която е освободена".
Има намерени монети, делви и остатъци от стари къщи. Голяма част от тях вече са проучени, ще бъдат извадени и ще продължи нормалното строителство на магистралата. Няма да се налага промяна в трасето, тъй като ще бъдат извадени, информира Агенция "Фокус".
Работата на строителите върви в много добри темпове и обектът може дори да бъде завършен преди крайния срок, който е септември 2013 година. Това стана ясно още от думите на Павлова.
Припомняме ви, че в края на миналата година беше разкрита уникална находка от VI - V в. пр. н.е. е при разкопки на праисторическо селище между селата Дрен и Делян. Археолозите се натъкнали на плосък некропол. В гроба са намерени кремирани кости, фрагменти от керамика, фини съдове, изработени на колело, сребърни и железни халки и др. Според специалисти находката е значима и дори ще влезе в учебниците по история.
Впоследствие се разрази огромна полемика около това дали трасето на лот 1 от "Струма", който трябва да свързва Долна Диканя и Дупница трябва да бъде променено, дори се стигна и до обвинения, че археолозите бавят строителството. Учените отговориха, че не са съгласни с отправените от регионалния министър Лиляна Павлова обвинения, че рекетират държавата и възпрепядстват умишлено строежа на магистралите. Според доц. Людмил Вагалински, директор на Националния археологически институт към БАН проблемите околко строителството на аутобаните се коренят във факта, че по време на строителните дейности се променя трасето на пътищата, без своевременно да се уведомяват археолозите.