Изграждането на 5 ключови кръстовища в София на две нива на обща стойност 88,1 млн. евро може и да не се осъществи, въпреки че парите за проектите са осигурени и дори има подписани договори с фирмите изпълнители. Това стана ясно по време на вчерашното заседание на комисията по финанси и бюджет, след като шефът на дирекция „Транспортна инфраструктура" в Столичната община (СО) Красимир Крачунов съобщи, че тръжните процедури за четири от кръстовищата са атакувани в съда.
Чуждестранни дружества, загубили публичния търг, са започнали съдебна битка, която е с непредвидим край. В крайна сметка може да се окаже, че строителството може да не стартира или ще се осъществи при различни, по-неизгодни за общината условия. За това предупредиха общински съветници от СДС и НДСВ вчера, пише в днешния си брой вестник "Класа".
„За какви договори говорим, щом има съдебни процедури, които могат реално да забавят проектите или да доведат до нова цена за изпълнението им", каза общинският съветник от СДС Иван Нейков.
От общо 88,1 млн евро за осъществяването на проектите 44,6 млн. евро са собствено финансиране на СО, а за 43,5 млн. евро има предварително споразумение с Европейската инвестиционна банка (ЕИБ).
Едно от кръстовищата, чиято реконструкция остава под въпрос, е между булевардите „България" и „Акад. Иван Гешов", като се предвижда връзката от „България" към „Акад. Иван Гешов" да е естакадна, а от „Акад. Иван Гешов" към „България" в посока НДК да е тунелна.
За кръстовището между бул. „Акад. Иван Гешов" и ул. „Св. Георги Софийски" също се предвижда безконфликтно преминаване на автомобилите.
Стартирала е процедура за изграждане на две нива и на кръстовището между „Драган Цанков" и „Алея Яворов". Там се предвижда подземно ниво на „Драган Цанков" и две допълнителни локални платна.
Четвъртото кръстовище, за което се предвижда мащабна реконструкция, е между бул. „Пейо Яворов" и бул. „Стоян Михайловски".
Петото кръстовище е между булевардите „Андрей Ляпчев" и „Андрей Сахаров", като само неговото изпълнение не се оспорва в съда. Фирмите, които са избрани за проектите, са български - „Трейсгруп", „Балканстрой" и „Главболгарстрой".
Цялостният проект по план трябва да се осъществи за 3 години, но от опозиционните партии в Столичния общински съвет изразиха съмнения в това. Близо 45 млн. евро заем са договорени за инфраструктура, но не е ясно къде ще се инвестират, коментира лаконично и.д. кметът Минко Герджиков.
Дружеството „Балканстрой" дори не е изпълнявало нещо такова. Не можем да рискуваме най-важните кръстовища в София да бъдат разкопани за 4-5 години, каза съветникът от НДСВ Владимир Каролев. Мартин Заимов от "Коалиция за София" и председателят на БСП в СОС Жельо Бойчев пък заявиха, че на търга за кръстовищата не е дадена публичност и не е сигурно, че именно тези булеварди са най-натоварените в София.