Строителството на нови търговски центрове в Европа чувствително се забавя през тази година, като тенденцията се очаква да се задържи и през следващата година, показват данни на консултантската компания Cushman&Wakefield.
България не прави изключение. От години този сегмент от пазара на бизнес имоти е в стагнация, макар и през тази година да се наблюдава раздвижване – по-сериозно в инвестиционните продажби, отколкото в новото строителство, но все пак се очакват три нови проекта в страната.
През първото полугодие на 2018 г. се предвижда да бъде завършен Delta Planet във Варна – недовършеният Галерия Варна, който в един момент се планираше да се превърне в частна болница. Инвеститор в търговския център е Delta Real Estate, част от сръбския Delta Holding, която придоби 50% от проекта с площ 40 хил. кв.м.
Мол Plaza в Пловдив – също бившият мол Галерия, ще добави още 34 500 кв.м търговски площи към общия обем в страната. Търговският център в момента претърпява мащабен ремонт, като част от сградата се преустройва в офиси с площ 12 хил. кв.м.
Третият проект е Shopping Arena Ruse в Русе с инвеститор компания на братя Бобокови. Той е част от проекта Grand Plaza, който датира отпреди кризата, от 2006 г., но от който отвори само спортната зала. Като част от проекта се предвижда и офис сграда и 5-звезден хотел.
В София, в кв. „Младост“, вече започна и строителството на проекта Grand Kanyon на турската компания Гаранти Коза, част от който също са предвидени търговски площи. Завършването им обаче е с хоризонт около 2020 г.
Към края на първото полугодие общият обем на търговските площи в Европа достига 160,8 млн. кв.м, което е с почти 3% над обемите от първата половина на 2016 г.
От тях в Западна Европа се концентрират 109,1 млн. кв.м, а в Централна и Източна Европа – 51,7 млн. кв.м, което е ръст със съответно 1,4% и 6% на годишна база.
Новопостроените площи за първите шест месеца на годината възлизат на 1,2 млн. кв.м, което обаче е е с 11% под нивата от първите шест месеца на 2016 г., показват данните на консултантската компания. От тях 344 хил. кв.м са в Западна Европа, а 825 хил. кв.м – в Централна и Източна Европа, което представлява съответно спад от 34,1% и ръст от 3,6%.
До края на тази и следващата година се очаква да бъдат въведени в експлоатация общо почти 6,9 млн. кв.м. Това е с 16% по-малко на годишна база. От тях до края на годината ще приключат 3,4 млн. кв.м, а догодина – още 3,5 млн. кв.м.
От всичките 6,8 млн. кв.м 2,8 млн. кв.м са в Западна Европа, а малко над 2 млн. кв.м – в Централна и Източна Европа, което е съответно спад от 9,5% и 19,7% на годишна база.
Като цяло в Европа Турция е най-активният пазар за строителство на нови молове - 48% от новите търговски центрове в Европа (566 хил. кв.м). Русия е втора със 186 хил. кв.м, а Италия е трета със 107 кв.м.
Активността на трите водещи пазара в Западна Европа – Великобритания, Германия и Франция, драматично намалява. През първото полугодие са завършени само един нов търговски център и пет разширения.
Във Франция се очаква засилване на активността през втората половина на 2017 г. и 2018 г., което извежда страната на първо място в региона с почти 800 хил. кв.м в процес на строителство и с очаквано въвеждане в експлоатация до края на тази и през следващата година. Разширенията са почти половината от проектите.
Във Великобритания и Германия няма нови откривания през първите шест месеца, а до края на тази година и през следващата ще бъдат завършени няколко средни и по-големи проекта.
От пазарите в Южна Европа най-активен е търговският сегмент в Италия. През първото полугодие в страната са открити над 100 хил. кв.м нови площи, което е на практика почти една трета от всички открити площи в Западна Европа.
Очаква се засилване на строителната активност в Португалия и Испания.
Продължава и активното строителство в Скандинавския регион заради резкия ръст на населението в градските райони. В момента в процес на строителство са 523 хил. кв.м, които ще бъдат завършени до края на следващата година.
Топ пет на пазарите в Западна Европа според компанията се формира от Париж, Марсилия, Хелзинки, Малмьо и Лондон.
Въпреки че конституционният референдум в Турция се отрази негативно на търговията в страната, тя остава лидер по строителна активност в Централна и Източна Европа и в Европа като цяло.
Полша е третата най-активна строителна площадка в региона след Турция и Русия.
Топ пет пазара в региона са Истанбул, Москва, Варшава, Анкара, Талин.
България остава сред държавите с най-слаба наситеност на търговски площи в Европа спрямо населението – 102 кв.м на 1 000 души население.
Най-нисък е показателят в Гърция – 56 кв.м, и Сърбия – 81 кв.м. В Босна и Херцеговина и Румъния показателят достига 104 кв.м, а в Турция – 126 кв.м.
Лидер е Норвегия с 921 кв.м на 1 000 души население, следвана от Естония с 656 кв.м.