Правителството одобри проект на закон за изменение и допълнение на Закона за пътищата, с който се предвижда създаване на национална компания „Стратегически инфраструктурни проекти". Нейната основна цел е ускоряване изграждането на автомагистралите „Струма", „Хемус" и „Черно море" и реализацията на стратегически инфраструктурни проекти, съобщи пресслужбата на кабинета
Създаването на компанията ще доведе и до повишаване на административния капацитет за ефективно усвояване на безвъзмездните финансови помощи от Кохезионния фонд и Европейския фонд за регионално развитие на Европейския съюз, предназначени за финансиране чрез Оперативна програма „Транспорт" на пътни проекти от трансевропейските транспортни мрежи преминаващи през България и на приоритетни пътни проекти с национално значение, аргументират се от правителството.
Промените са свързани и с изпълнение на препоръката на Европейската комисия за повишаване на административния капацитет, която е предвидена в годишния доклад за изпълнение на оперативните програми от 14.01.2010 г. Докладът препоръчва още ускоряване на подготовката на проекти, разработване на нови модели за управление на проекти, заздравяване на сътрудничеството с JASPERS.
НК „Стратегически инфраструктурни проекти" ще бъде със статут на държавно предприятие по чл. 62, ал. 3 от Търговския закон. Предмет на дейност на компанията е проектиране, изграждане, поддържане и ремонт на автомагистралите „Струма", „Хемус" и „Черно море". Включени са и всички дейности, необходими за реализиране на проектите и управлението им след изграждане и въвеждане в експлоатация.
Агенция „Пътна инфраструктура" остава като единствен бенефициент на ОП „Транспорт" по приоритетна ос „Развитие на пътната инфраструктура по трансевропейските и основните национални транспортни оси". С оглед функциите й и изпълнението на множество проекти, финансирани чрез ОП „Регионално развитие" и проекти по „Транзитни пътища IV" „Транзитни пътища V" и „Рехабилитация на пътната инфраструктура", на този етап не се предвижда оптимизиране на числеността й. Със създаването на държавното предприятие ще могат да се предприемат действия, с цел то да стане бенефициент по ОП „Транспорт".
Създаването на националната компания представлява и пилотен проект за ефективна подготовка за изпълнение на пътни проекти през новия програмен период 2014-2020 г., финансирани от оперативните програми „Транспорт" и „Регионално развитие".
Действащият Закон за пътищата възлага разработване на проект на дългосрочна стратегия за развитие на пътната инфраструктура в съответствие с държавната политика на Агенция „Пътна инфраструктура", въпреки че министърът на регионалното развитие осъществява държавната политика за развитието на пътната инфраструктура, съвместно с министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията. С предлаганите изменения се предвижда министърът на регионалното развитие и благоустройството да отговаря за разработването на проекта на дългосрочна стратегия за развитие на пътната инфраструктура в съответствие с държавната политика, като ще бъде подпомаган от агенцията.
С оглед възможността за осъществяване на пряк и ефективен контрол върху дейността на предприятието и агенцията, министърът на регионалното развитие и благоустройството ще утвърждава програма на агенцията и компанията за управление на пътищата и развитие на пътната инфраструктура в съответствие с приетата от Министерския съвет стратегия за развитие на пътната инфраструктура и годишни планове на агенцията и предприятието за изпълнение на програмите им.