До 20 000 касови бележки на ден се проверяват от клиенти на магазини, ресторанти и други търговски обекти чрез мобилното приложение на НАП NRAMobile.
Най-активно потребители са проверявали боновете си в края на лятото миналата година (август, септември), в края на 2022 г. и в началото на 2023 г. – около новогодишните празници, както и през юли и в началото на август т.г., съобщиха от приходната агенция.
През мобилното приложение на НАП за последната година са проверени над 200 000 касови бележки, а близо 150 000 потребители са направили справка за здравния си статус.
Само за последния месец повече от 1500 души са инсталирали NRAMobile през Google Play и AppStore.
Проверката се прави, като се сканира отпечатаният на бележката QR код, а приложението показва кодираните в него стойност на покупката, дата, час и номерата на касовия бон.
Приложението извършва проверка и на това дали дадена касова бележка е получена в НАП. Като при разлика в сумата на бележката и подадените данни в НАП или при неподаден касов бон в приходната агенция, клиентът има възможност чрез бутона „Подай сигнал“ да се свърже с Информационния център на НАП и да подаде сигнал за констатираната нередност.
Сигналите от мобилното приложение постъпват на тел.: 0700 18 700 и не се делят от останалите, постъпили по този начин. От началото на година в Информационния център на НАП са регистрирани близо 1600 сигнала за данъчно-осигурителни нарушения. Като повече от половината от тях са за неиздаване на фискални документи или издадени платежни документи, които не отговарят на изискванията. Съществуват и други начини за подаване на сигнали в НАП - на хартия, по пощата или на място в офисите и те не влизат в посочената бройка. Важно е да отбележим, че по закон сигналите не могат да са анонимни, като НАП гарантира запазването на анонимността на всеки гражданин, подал сигнал, и винаги се дава писмена обратна връзка след проверката.