Българите намират за справедливо тежкотоварните превозни средства да плащат значително повече при преминаване по пътната мрежа. Мнозинство от 76% твърдят, че са чували за новата система за таксуване по пътищата - така наречената тол-такса. Макар хората да не я намират за особено ясна, те възлагат надежди на нея. Не липсват и опасения.
Това са част от изводите от експресен сондаж, проведен от "Галъп интернешънъл" сред 800 души в цялата страна чрез телефонно интервю, възложен от Агенция "Пътна инфраструктура".
От "Галъп" уточняват, че сондажът ползва иновативна панелна технология, която позволява национална представителност. Подобни сондажи могат да дадат най-вече хипотези за базисната картина на нагласите и за последващо проучване.
Три четвърти от българите твърдят, че са чували за новата система за таксуване по пътищата, за която повече от година правителството се опитва да проведе обществена поръчка. Закономерно сред тях личат повече хора с високо образование. 61% още не я намират за съвсем ясна.
Запознати със спецификата на новата система, която включва по-високи такси за тежкотоварните превози, 63% намират този принцип за справедлив, а 32% - за несправедлив. Останалите се колебаят.
В допълнение 83% се съгласяват с твърдението, че превозните средства, които амортизират повече пътната настилка, трябва да плащат повече, а мнозинството от 73% са готови да подкрепят дори въвеждане на такси за тирове и извън магистралите.
В същото време обаче някои от запитваните се съгласяват, че евентуално поскъпване на преминаването на тежкотоварни автомобили по магистралите и останалите пътища ще доведе до трудности в бизнеса и до оскъпяване на превозите. Мнозинство от 59% се съгласяват, че новата система ще затрудни бизнеса на превозвачите, а 73% се опасяват от поскъпване на превозите.
Данните показват обичайните опасения при въвеждането на нови мерки и политики, посочват провелите проучването. Най-устойчивото сред участниците в него е опасението от корупция – затова и твърдението "Новата система ще ограничи корупцията" не среща еднозначен обществен отговор и равни дялове от по 47% се съгласяват или отхвърлят.
Опасенията от корупция са до голяма степен и инерционни и се отнасят към всички обществени сфери, допълват от "Галъп". Във връзка с тези опасения на респондентите е зададен и изричен въпрос по отношение на обществената поръчката за новата система. Наскоро в нейните рамки бяха получени оферти от шест кандидата да изграждат системата.
Запитаните са помолени да изберат между две твърдения, звучащи еднакво вярно. Подобен род въпроси поставят отговарящия пред ценностен избор, дори и респондентът да няма съответната информираност. Няма значение колко се бави един конкурс за обществена поръчка, важен е крайният резултат е мнението на 41% от запитаните. 54% обаче споделят алтернативното мнение: ако конкурсите за обществени поръчки продължават прекалено дълго, това пречи на самата поръчка.
Въпреки всичко въвеждането на системата се смята за приближаване до европейския образец (73% са съгласни), а 66% вярват, че ще се повиши събираемостта на глобите. На този етап това са по-скоро обществени инстинкти, отколкото реално масово мнение.
Запитаните са далече от експертиза по поставените въпроси, но мнозинство от 60% възприема идеята, че парите от новата система за таксуване по пътищата трябва да се дават приоритетно за довършване на магистралите. Това се дължи и на акцента върху магистралите, който се поставя в управленската философия в последните няколко мандата.