Тол таксите да се повиши на два пъти, за да могат превозвачите да адаптират бизнеса си към поскъпването, предложи вицепремиерът и регионален министър Гроздан Караджов на среща с превозвачите. От 1 юли 2022 г., както бе първоначално предвидено, таксите ще се повишат, но не с цялата предложена сума, а с половината от нея. Останалата част от увеличението ще влезе в сила от 1 януари 2023 г.
Министърът бе категоричен, че остава предложението да се плаща за всички второкласни пътища, а не само за тези, по които се движи транзитен трафик. Реално 47% от второкласните шосета водят към гранични пунктове и ако се плаща единствено за тях, тол таксите за тях ще трябва да са по-високи от тези за магистралите, обясни той. От бизнеса обаче посочиха, че по този начин биха се защитили българските превозвачи, а освен това подобна мярка имало заложена в коалиционното споразумение на политическите сили, формирали настоящия кабинет.
Караджов обясни, че в периода до второто поскъпване на тол таксата ще бъдат обсъдени въпросите за въвеждане на отстъпка на база изминато средномесечно разстояние, както и облагане на тол таксата с ДДС. Тези въпроси обаче зависят основно от вицепремиера Асен Василев, но поемам ангажимента да ги придвижи, обеща Караджов на превозвачите.
Вицепремиерът подчерта, че се готвят и промени, които да позволят да се глобява всеки претоварен камион, така че да не се рушат допълнително пътищата.
Представителите на бизнеса неколкократно подчертаха по време на срещата, че именно Караджов е единственият представител на кабинета, с който въобще водят диалог. Но предложиха докато не са ясни въпросите с отстъпките, каквито има в повечето европейски страни и с облагането с ДДС на тол таксите, да не влизат в сила новите тарифи.
Браншът настоя и да не се изисква плащане за камионите в размер на 50% от максимално възможното за изминаване разстояние в случай, че тол системата не отчете даден сегмент от преминаване на камионите. А да се плаща единствено пропуснатият сегмент.