Лошото планиране и некачественото изпълнение на пътните ремонти превръщат най-натоварените шосета през лятото в източник на тежки катастрофи с жертви и причина за финансови загуби на бизнеса, особено
на превозвачите.
По данни на МВР само през юни, юли и първите три седмици на август при пътнотранспортни произшествия са загинали 270 души, което е 40% от всички жертви от началото на годината. Броят на катастрофите
през зимата на 2008 е под 450 на месец, докато през трите отпускарски месеца не пада под 600. Общо от началото на годината са загинали 642-ма души, през 2007 г. жертвите на войната по пътищата са
били 1006, което показва липса на ефект от информационните кампании и другите инициативи на КАТ, информира Дневник.bg.
Обяснението на пътната агенция за съвпадението между затварянето на отделни участъци и натоварения трафик заради отпуските е, че атмосферните условия през летните месеци са най-подходящи за ремонти.
Според Красимир Лалов, зам.-председател на сдружението на организациите по автомобилен транспорт (СОАТ), обаче в другите европейски държави времето за пътни ремонти не се ограничава само до
отпускарския сезон.
Според шефа на автобусния транспорт в компания "Биомет", която има редовни линии до морето, за да наваксат забавянето в проблемните участъци, шофьорите карат по-бързо и опасността от тежки
произшествия се увеличава. Горещината през летните месеци допълнително изнервя участниците в движението.
"Никой не може да калкулира колко губим от спукани гуми и заплащане на допълнителния труд на шофьорите", коментира Лалов негативния финансов ефект за бранша. По информация от 2007 г., цитирана от
държавно-обществената комисия за безопасност по пътищата, загубите на европейските държави от катастрофи възлизат средно на 2% от брутния вътрешен продукт. За България няма конкретни изчисления, но
страната е в челото на класацията по брой пътно-транспортни произшествия на глава от населението.
Превозвачите оспорват и мотива за по-доброто качество през лятото с аргумента, че едни и същи участъци се ремонтират непрекъснато. Като пример Лалов посочи околовръстното шосе на София и магистрала
"Тракия". Според официалната информация едно от местата с най-висока концентрация на катастрофи е пътят между Варна и Златни пясъци, където почти всяка година има ремонти заради свлачищата. В
"черния" списък влиза и "Петолъчката" край Сливен. Наскоро одит на Сметната палата показа, че в договорите с изпълнителите пътната администрация залага едва едногодишна гаранция за ремонтираните
участъци.
Проблем създава и липсващата или недостатъчна сигнализация на участъците, които се ремонтират.