Транспортната комисия в НС одобри законопроект за оздравяване на БДЖ

24.02.2011 | 16:34
по статията работи:
През миналата седмица държавата отпусна първите 140 млн. лв. от заема на Световната банка
Транспортната комисия в НС одобри законопроект за оздравяване на БДЖ

Депутатите от транспортната комисия в парламента приеха законопроекта за предоставяне на помощ за оздравяване на „Холдинг Български държавни железници”, съобщи агенция "Фокус". При гласуването 9 депутати се обявиха „за”, един беше „против”, а двама се въздържаха. В заседанието се включи изпълнителният директор на БДЖ Пенчо Попов, предаде агенция 

През миналата седмица държавата отпусна първите 140 млн. лв. от заема на Световната банка, чийто общ размер за превозвача е до 460 млн. лв. Парите са единствено за покриване на стари задължения на железниците. С част от тези пари БДЖ ще покрие задълженията си към Национална компания "Железопътна инфраструктура".

Припомняме ви, че споразумението за заема между държавата и световната финансова институция беше подписано в края на миналата година.

"Ако трябва да продадем БДЖ в момента, трябва да я подарим и дори да дадем някой лев отгоре", заяви транспортният министър Александър Цветков на заседанието

Румен Такоров от "Коалиция за България", смята, че заемът ще бъде убийствен за българската железница, тъй като лихвите ще са твърде големи.

„Изненадан съм, че не правите разлика между субсидиране, увеличаване на капитала, задлъжнялост и т.н. Говорите за обричане на българските железници - при положение, че ние ги спасяваме, а вие ги съсипахте. Субсидирането по принцип означава, че държавата плаща на БДЖ за загубите, които търпи за предоставянето на социалната дейност, което в най-добрия случай означава БДЖ да бъде на нула", аргументира се Цветков.

„Когато преди години са се теглили кредити за закупуване на вагони и други съоръжения - как се обслужват тези кредити сега, когато БДЖ в най-добрия случай може да бъде на нула? Знаете ли как - никак. Така се получава в един момент, че БДЖ е в колапс и се нуждае от държавна помощ", коментира още министърът.

Според Цветков, съществува вариант за приватизация на БДЖ, но към този момент не е приложим, защото преди всичко Холдингът трябва да бъде на печалба. Очакванията на министъра са  до края на тази година товарните превози трябва да бъдат на печалба.

Александър Цветков поясни, че планът за преструктуриране на "Холдинг Български държавни железници" обхваща всички бизнес процеси в двете дружества - товарните и пътническите. Всеки процес подлежи на оптимизиране и това има парично отражение. Работата по подобряване на финансовото състояние на БДЖ далеч не се изчерпва с редуцирането на персонала, коментира транспортният министър.

В БДЖ работят 14 000 души и тя е най-голямата компания в държавата. При постигането на конкретен напредък по всяка една точка, е основание за отпускане на следващия транш от Световната банка, обясни министърът. Според него няма вариант парите от Банката да потънат някъде, каквито опасения изказаха някои от депутатите.

Редактор: Апостол Апостолов, Econ.bg

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
-  Тате, защо Земята се върти? -  Как така се върти, бе! Да не си ми изпил ракията?
На този ден 13.11   615 г. – Започва понтификатът на папа Адеодат I. 1002 г. – С благословията на крал Етелред II се извършва масово убийство на датчани, живеещи в Англия. 1775...