Третият енергиен пакет не се прилага за морски газопроводи

28.05.2014 | 17:45
по статията работи: Десислава Маданска
Промените в Закона за енергетиката не налагат изключение от еврозаконодателството, смятат от "Южен поток Транспорт"
Третият енергиен пакет не се прилага за морски газопроводи

Третият енергиен пакет на Европейския съюз не се прилага за морски газопроводи заради технически и правни причини. Така промените в Закона за енергетиката не налагат изключение от еврозаконодателството, а правят пояснение. Това се посочва в съобщение от „Южен поток Транспорт“.

Третият енергиен пакет регулира вътрешния газов пазар на ЕС, като в него се постановява, че преносните газопроводи не трябва да бъдат притежавани от доставчици на газ и че операторите на газови транзитни системи трябва да предлагат своите капацитети на други пазарни играчи по честен и прозрачен начин. Тези принципи са известни като „Отделяне на

собствеността“ и „Достъп на трети страни“. При определени условия са възможни изключения от тези правила, посочват от „Южен поток Транспорт“.

От компанията посочват още, че морските газопроводи, които доставят природен газ в ЕС от трети страни, но не са част от вътрешния газов пазар на общността, не попадат под неговата юрисдикция. Именно такъв бил и случаят с морския газопровод „Южен поток“.

Проектът предвижда морската част на газопровода да завършва на външна граница на газопреносната система на ЕС; доставките да протичат само в една посока и така това не е междусистемен газопровод между държави-членки на ЕС в смисъла, заложен в Третата газова директива, заявяват от „Южен поток Транспорт“.

Експертите са на мнение, че няма свързващи точки между морския газопровод „Южен поток“ и други газопреносни мрежи, докато не бъде достигната точка за „разтоварване“ на българския бряг. Така от техническа гледна точка е невъзможно да бъдат покрити изискванията за достъп на трети страни до морски газопроводи.

От компанията подчертават още, че прилагането на Третия енергиен пакет към даден газопровод зависи от това, дали и как той взаимодейства с газопреносната система на ЕС, а не дали пресича територията на страна-членка.

Фактът, че морският газопровод завършва на няколко километра навътре в българския бряг е техническа необходимост, отбелязват специалистите. Те поясняват, че Европейският съюз прилага подобен подход към пристанищата и летищата, които също се разглеждат като „външна граница на ЕС“, въпреки че физически са разположени в територията на съюза. Този подход към инфраструктурите за внос на газ е прилаган към газопроводите „Зелен поток“, който свързва Либия и Италия; „Магреб“, който свързва Алжир с Испания; „Трансмед“, който доставя газ от Алжир до Италия; както и за планирания газопровод „Галси“, който трябва да свърже Алжир и Италия, отбелязват от „Южен поток Транспорт“.

От компанията са категорични морският газопровод „Южен поток“ не се различава от тези тръбопроводи и не попада под юрисдикцията на Третия енергиен пакет, което означава и че не се изисква изключение от правилата, категорични са от компанията, допълва БТА. Европейската юридическа законодателна практика пък предполага, че приложението на Газовата директива спрямо морските газопроводи ще наруши принципа на ЕС за равнопоставено третиране, смятат от „Южен поток Транспорт“.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 19.12   1732 г. – Бенджамин Франклин публикува Алманах на бедния Ричард 1783 г. – Уилям Пит-младши става най-младият министър-председател в историята на Великобритания...