90 дни преди планираните срокове е пробит първият от четирите тунела от софийското метро, изпълнявани по новоавстрийски тунелен метод*.
Тунелът, част от отсечката на метродиаметър І между станция 13 - Младост І и станция 19 - Цариградско шосе, свързва метростанциите 18 и 19.
Тунелът е с дължина 375 метра и сечение 75 кв.м. е и пробит за 190 дни, съобщиха от дружеството-изпълнител "Адвал".
Изпълнителният директор на строителната компания "Евро Алианс Инженеринг" (част от която е "Адвал") арх. Валентин Трашлиев благодари на работниците и инженерно-техническия състав за предсрочното успешно пробиване на тунела.
*Същността на "новия австрийски метод" за изграждане на тунели се изразява в превръщането на земните маси чрез подходящи крепежни средства от натоварваща съоръжението среда в носещ елемент от него. Тунелът се прокопава обикновено в пълен профил, но може да се изпълни и на части. Основното в случая е чрез вграждане на деформируем крепеж - анкери, стоманени дъгови рамки и пръскан бетон - да се предизвика оформянето на облекчителен свод в масива, който го превръща в носещ елемент, заместващ облицовката. Новото стабилно равновесие се установява по затихване на радиалните деформации на изкопа, измерени на място. Методът се прилага при масиви с произволна здравина при достатъчно тунелно покритие за оформяне на облекчителния свод и при тунели с произволен размер на напречното сечение.