В туристическия сектор са притеснени за предстоящия зимен сезон. Военният конфликт в Близкия изток ще се отрази негативно на един от значимите за туристическия продукт на България пазари – израелския. Вече се обмисля как могат да бъдат компенсирани загубите.
Пред БНР председателят на Асоциацията на агенциите за входящ туризъм Иван Грошев подчерта, че пазар Израел ще бъде доста засегнат, но всичко зависи от това как ще се развие конфликтът в Израел.
"Дали ще се дестабилизира районът – това може да повлияе допълнително на туристопотоците, тъй като има гранични държави на Израел и Иран, които са силни туристически пазари – Египет, Тунис, Йордания, някои части на Турция. Също може да има и индиректно влияние върху нас чрез цената на петрола, чрез евентуален нов инфлационен натиск при оскъпяване на енергоресурсите".
По думите му България е единствената дестинация от т.нар. регион източно средиземноморие, която не се е възстановила от следпандемичния период. В интервю за предаването "Преди всички" Грошев все пак отчете, че 2023 г. е била по-добра от 2022 г.
"Ръстът беше в порядъка на 20-22% (за черноморския регион). От 2019 г. обаче изоставаме с около 15-20%".
Той отбеляза, че най-притеснителният пазар за момента е пазар Германия. Силни пазари за България са още Великобритания, Полша, Чехия, Румъния.
По думите му трябва да се търси някакъв законодателен вариант, така че да се развържат ръцете на министерството, за да може да се води ефективна реклама. Според него в момента ръцете на Министерството на туризма са вързани от ограниченията в Закона за обществените поръчки.