Министерството на транспорта, морските въпроси и съобщенията на Турция въвежда редица финансови ограничения и по-високи санкции за чуждестранните превозвачи. На 7 август 2013 г. в турския Държавен вестник е обнародвано Уведомление за събиране на такси от превозни средства с чужда и транзитна регистрация.
Според промените, таксите за МПС с чуждестранна регистрация за страните със Спогодба, които извършват превоз на стоки и товари, се определят от превозното средство плюс тонажа на товара по изминатите км и 0,01 евро или себестойността в турски лири. За страните без Спогодба – таксата е МПС + Тонажа на товара x изминатите км x 0,015 евро или себестойността в турски лири.
Според българските превозвачи, това означава, че таксата само за едно преминаване от българо-турската граница до Истанбул, ще бъде 240 евро или – по 120 евро в едната посока.
Заради високите такси българските превозвачи се заканват от 1 септември да затворят абсолютно всички гранични пунктове с Турция. Това съобщи Илиян Филипов от Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ) пред агенция "Фокус". "Блокадата ще продължи, докато българската администрация и министерства не предприемат абсолютно същите мерки срещу турските превозвачи", посочи Филипов.
Въвеждат се такси за празни моторни и немоторни превозни средства за всяко - 600 евро или равностойността им в турски лири. За натоварени моторни и немоторни превозни средства за всяко - 1200 евро или равностойността им в турски лири. Таксите за лекотоварните автомобили и микробуси са от порядъка на една четвърт от посочените суми.
Превозни средства, извършващи превоз на стоки и товари, които изискват специално разрешение от министерството, трябва да заплатят сума в размер на 3000 евро или равностойността им в турски лири – и ще бъдат допуснати да преминат през граничния пункт на страната. За всяко празно моторно и немоторно превозно средство с временна регистрация, което преминава през Турция, ще трябва да се заплатят 600 евро или равностойността им в турски лири.
Таксите ще се събират на ГКПП на влизане и на излизане и ще се преизчисляват, а ако има разлика в изминатите километри, ще се заплащат такси в троен размер, предвижда решението на турското министерство.
Политиката на протекционизъм от страна на турската държава спрямо техните превозвачи в последните месеци създаваше големи затруднения по границите за чуждестранните превозвачи, включително и българските. По тази причина, през май дори се стигна до блокада на българо-турската граница. С новите такси, освен практическото затваряне на турския пазар за чуждите превозвачи, на практика се оскъпяват и транзитните превози през турска територия, коментират от бранша.