България е усвоила само 1.6% от 5 млрд. евро за инвестиции в инфраструктурата от еврофондовете. Това каза зам.-ръководителят на отдел "България" в Главна дирекция "Регионална политика" на ЕК Карстен Расмусен на годишна конференция "Управление и развитие на стратегическа инфраструктура", предаде Агенция "Фокус".
Бих искал да мога да кажа, че нещата са много по-добри от миналата година, но за съжаление това не е така. Ние закъсняваме с изпълнението на програмите, одобрени за България. Има 9 млрд. евро, които трябва да бъдат усвоени преди 2015 г. - 5,4 млрд. за инфраструктура, 1,3 млрд. за пътища и 1,6 млрд.- за околната среда (за водния сектор предимно). Българската система е успяла да разходи едва 1,6%, т.е. представете си за какво става дума? Или 160 млн. евро от 5 млрд. евро - това е степента на усвояване. Напредъкът тази година е изключително скромен, коментира Расмусен.
До този момент е налице само един търг за строителство на магистрала - този за лот 2 на „Тракия". „Ако направя сравнение с миналата година, тогава въобще не говорехме за "Тракия". Тоест Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) не е направила нищо друго, освен да публикува един търг. От 30 млн. евро от фондовете на ЕС за развитието на жп сектора е публикуван само един търг за отсечката София - Пловдив, това е най-големият жп проект, за който обаче все още няма сключен договор. Говорим за големи забавяния, коментира експертът.
Карстен Расмусен упрекна работата и по отношение на усвояването на предвидените 300 млн. евро за проекти за околна среда. Необходимо беше да се разработят по-добри и стратегически проекти за екология. По-големите потребности са в по-големите градове с над 10 000 души. Така или иначе проектите не са разработени в необходимия обем , каза той.
Третият сектор в инфраструктурата са общините - местна инфраструктура, сгради, паркове, обществени пространства и тук нещата се развиват по-обещаващо като се виждат първите рехабилитирани училища, обясни експертът. Отваря се обаче пропаст между общините, някои са мобилизирани, а други все още "се прозяват" и не са толкова ефективни. Капацитетът е от ключово изпълнение и всички общини трябва да наемат служители да изпълнение на проекти. Расмусен даде за добър пример община Габрово където има 18 изпълнени проекти.
В следващите месеци ние ще разберем какво ще е бъдещето на тази държава. По това, което ще се случи в парламента, на улиците, във фирмите - ние ще разберем какво ще се случи със страната ни, заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев.
Според министъра, неговото ведомството и лично той носи голяма отговорност. Ние сме държава в изолация, нямаме подходяща връзка към коридор 8 и 10. Имаме само 2% магистрали - 418 км. Имаме 3000 км първокласни, 4027 км второкласни и 11 700 км третокласни пътища, каза Плевнелиев.
Последните 5 години Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) няма адекватна информация за това каква е ситуацията с пътната мрежа, смята регионалният министър.
В рамките на договора със Световната банка в следващите месеци ще се направят замервания на мрежата от пътищата у нас. През последните 10 години средно сумата за пътища, отделяна от страната ни, е около 100 млн. евро.
До 2013 г. за пътища по оперативните програми има 2 млрд. евро. През този месец се очаква да излезе строителното разрешително за автомагистрала "Тракия", обясни министърът.
Плевнелиев погледна оптимистично в бъдещето - той обеща, че през 2020 г. България ще има работеща пътна инфраструктура, а МРРБ в периода 2014-2020 г. ще подготви проекти за около 4 млрд. евро.