81,4 млн. лева усвоени за 2 години
Семинар по Оперативна програма "Транспорт" се проведе днес в Правец. Целта му беше да бъде отчетен напредъкът по изпълнението на Оперативната програма през 2009 г. По предварителна информация форумът трябваше да бъде открит от транспортния министър Александър Цветков, но заради усложнените зимни условия се оказа, че той не е успял да излети от Виена, където е бил след среща в Брюксел.
Вместо Цветков срещата откри заместникът му Камен Кичев. В изложението си той сподели, че на тази среща трябва да бъде казано както постигнатото, така и това, което не е свършено през тази година. По този начин обществото ще има ясни очаквания за развитието на Оперативната програма. Присъстваха още представители на Национална компания "Железопътна инфраструктура", Агенция "Пътна инфраструктура", "Метрополитен" ЕАД и др.
Камен Кичев, зам.-министър на транспорта. Снимка: Econ.bg
През тази година реално усвоените средства по ОП "Транспорт" са на стойност 79.7 млн. лв. През миналата година са усвоени едва 1,7 млн. лв. Общата стойност на усвоените средства за двете години възлиза на 81,4 млн. лв. Стойността на програмата до 2013 г. е 4 млрд. лв. До момента по Оперативната програма са одобрени 36 апликационни форми на обща стойност 460,3 млн. лв., отчете Кичев.
Коментара на зам.министъра може да чуете в прикрепения файл след статията.
Национална компания "Железопътна инфраструктура"
Венета Пеева от Национална компания "Железопътна инфраструктура" представи развитието на някои от ключовите железопътни проекти.
Линията Свиленград/турска граница. Проектът е във фаза на реализация. Срокът на изпълнение е 24 месеца. Към момента са приключени геоложките дейности, изготвен е идеен проект. Строителните работи трябва да приключат до 30 юни 2011 година.
София - Пловдив. Подадено е уведомление в МОСВ за инвестиционно намерение. Получено е становище от министерството проектът да се изпълнява на 2 етапа - за участъците София-Елин Пелин и Септември-Пловдив. По график строителната фаза трябва да започне в средата на 2010 година и да бъде завършена в края на 2018 г.
Пловдив - Бургас. През ноември е обявена тръжна процедура за изпълнител. До миналата седмица кандидатите, закупили документация за участие, са били над 70. Крайният срок за подаване на офертите е 11 февруари 2010 г. Очаква се след май 2010 г. да започне и рехабилитацията на участъка. Предвижда се влаковете да се движат със средна скорост 130 км/ч. Строителството на проекта трябва да бъде завършено в края на 2013 г.
Пътна инфраструктура
Василка Костадинова беше представителят на Агенция "Пътна инфраструктура" по време на семинара. Голяма част от пътищата не са ремонтирани от 15-20 години, а ремонти трябва да се правят на всеки 5-7 години, отчете в изложението си Костадинова По Оперативната програма за строителство на пътища са предвидени 990 млн. евро. С парите трябва да бъдат изградени 213 км магистрали и 69 км пътища първи клас.
АМ "Тракия". Има огромен интерес от страна на кандидати по строителството на Лот 2 (Стара Загора и Нова Загора) на магистралата. До вчера са закупени 65 тръжни документа на кандидати за участие в строителството. Документацията за участие в открита процедура за възлагане на обществена поръчка за строителство на Лот 2 е достъпна от месец ноември.
АМ "Марица". Отчуждени са земеделските земи, започнати са процедури по изключване на терени с горски фонд. До края на юли 2010 г. ще приключат археологическите проучвания в района. През есента на 2010 г. трябва да стартират търговете за строителство. Индикативната стойност на проекта е 208 млн. евро.
АМ "Хемус". По проекта за изграждането на магистралата са готови техническите проекти. Основен проблем остава отчуждаването на терените за изграждането на магистралата от софийския Околовръстен път до с. Яна. Собствениците са поискали високи суми за терените. Припомняме ви, че през миналия месец Костадинова заяви за Econ.bg, че в бюджета за 2010 г. за тази цел са предвидени 23 млн. лева.
"Сумата е предвидена, но не е осигурена", подчерта днес Костадинова и допълни, че търговете ще стартират само при определено финансиране. Очакванията на АПИ са отчуждителните процедури да приключат до средата на 2010 г.
Метро
Стоян Братоев, изп. директор на "Метрополитен" АД, изтъкна предимствата на използването на метрото. Той заяви, че към 2008 година населението на София е наброявало над 1,6 млн. души. През последните 5 години столицата годишно е нараствала с между 20 000 и 30 000 души. Броят регистрирани коли в столицата надвишава 800 000. Времето за пътуване с метрото от крайните квартали "Обеля" и "Младост" до центъра е 11 минути. За един час в метрото се возят по 50 000 души.
Братоев отдели внимание и върху изграждането на втория лъч на метрото (Пътен възел Надежда - Централна гара - бул. "Патриарх Евтимии" - бул. "Черни връх). Очаква се строителството на метродиаметъра да бъде завършено за 45 месеца. Вече е осигурена машината, която ще копае тунела. Припомняме ви, че в началото на месеца премиерът Бойко Борисов официално я получи в Германия. Тя ще бъде демонтирана и на части транспортирана до Белене до края на януари. Машината е дълга 85 метра. На 2 април 2010 г. ще започне прокопаването на тунела. Подготвено е захранването на стартовата шахта в "Надежда". 4 мегавата са необходими за захранване на машината.
Още снимки от семинара може да видите в галерията след статията