Автокъщите фалират. Станахме автоморги, притесняват се търговците.
Световната финансова криза удари вносителите на стари коли. Автомобилите втора ръка от Австрия, Германия и Италия ръждясват по паркингите из цялата страна, информира в."Стандарт". Българите масово се
отказват да дават пари за такива автомобили и предпочитат по-скъпите, но чисто нови коли.
След брокерите на имоти, кризата удари и нас, призна шефът на "Дупница Ауто" Вергил Кацов. Много търговци са готови да продадат на едро наличните си коли, и то на цени много по-ниски от реалните,
само за да се отърват от тях. Спадът в продажбите е над 50 на сто.
През лятото пласирахме по 20-30 коли на месец, сега едва избутваме по пет. Няма пари. Банките не дават кредити и бизнесът ни умира, обясни и Александър Костов от автоборсата в Горубляне. Заради
липсата на клиенти той не е пътувал до Австрия от четири месеца. Склонен е да продава и без печалба, поне да излезе на нула. Ако например съм купил колата за 500 евро и съм дал 700 лева за превоз,
готов съм веднага да я дам за 1700 лева, обясни Костов.
Проблемът е по-скоро психологически. Сега всеки се страхува да прави инвестиции. А бензинът поевтиня с цял лев и би трябвало това да повлияе положително на търговията, коментира и Красимир Петков от
Пловдив. В Града под тепетата обаче няма затворени автокъщи, защото всеки иска да се отърве от колкото може повече коли, паркирани из двора му. Находчиви търговци са изтрили цените от предлаганите
автомобили и са написали, че са по договаряне. Това пък е база за директно пазарене, като на източен пазар, при който собственикът тръгва от една сума и накрая скланя на сделка далеч под първоначално
посочената.
Във Варна търговците са готови да преместят автокъщите на север. Изнасям се близо до границата с Румъния, където съседите са добри клиенти, сподели един от собствениците на местна автоборса. Той вече
си купил парцел край шосето до Кардам и търси съдействие от колеги, за да заредят много коли наведнъж. Според него румънците били по-добри клиенти от българите. Имали повече пари и купували старите и
добре запазени коли на възраст до 10 г. Бизнесменът посочи още, че само руснаците са по-добри клиенти, защото избират скъпи возила и плащат щедро, но през зимата почти липсват. Прогнозата му за
бъдещето е, че първи ще фалират малките собственици и тези, които са в по-изолирани и неатрактивни райони. Ако обаче кризата се задълбочи, ще повлече и по-големите.