Летните месеци традиционно са най-силни за производителите на храни, но не и през тази година. Потребителите все повече ограничават бюджета си и купуват по-евтини продукти - храните с растителни мазнини и соя са хит за сметка на стоките по стандарт. Тази негативна тенденция се наблюдава от началото на годината и в последните месеци се задълбочава, коментират производителите.
В месопреработвателния бранш кризата се усеща най-сериозно. Там обемите на производство са спаднали с между 30 - 40 на сто заради намалелите поръчки.
За Владислава и нейното 4-членно семейство става все по-трудно да си купят най-доброто. Храните по стандарт отдавна не са задължителна част от менюто. Избира се по-евтиното, а любимата храна - рибата, рядко присъства на трапезата им. Едно зареждане на хладилника струва средно около 80 лв. на седмица. В тях обаче се побират трудно, а изненади и непредвидени разходи нe липсват. Това става ясно от репортажа на bTV.
По-свитото потребление на храни се усеща и от бизнеса. Най-чувствително са намалели продажбите при месните продукти. Обемът на производство също е намалял драстично - с между 30-40 на сто, обясни Крум Мушев, търговски директор на месопреработвателно предприятие.
Той добави: По-ниски са продажбите на сурово сушени и деликатесни продукти, за сметка на кренвирши, малотрайни колбаси и по-евтини продукти.
Заради намалелите поръчки бизнесът е принуден да свие не само производството, но и персонала. Това е начин за преодоляване на кризата и преживяване на настоящата ситуация.
Очевидно тенденцията е да се купуват все по-малко и все по-евтини продукти. По данни на НСИ обаче нещата не изглеждат толкова драматично. Разходите на домакинствата за храна и напитки през последните години се увеличават макар и с малко. През миналата година едно домакинство е изхарчило средно 3016 лв. или с 12 лева повече в сравнение с 2009 година.
Ако през първото тримесечие на 2010 година сме изхарчили средно по 682 лева за храна и напитки, то през 2011 година средната сума е 697 лв. Разликата в сумите обаче се стопява, а до колко сериозна е негативната тенденция за спад в потреблението ще стане ясно след обявяването на данните за второто тримесечие.