Таксиметровите шофьори подготвят национален протест на 22 март. Това съобщи за Агенция "Фокус" председателят на варненския таксиметров синдикат „Авто – 94” Димчо
Иванов. (Справка в интернет показва, че структурата е част от Националната федерация на таксиметровите водачи в България. Председател на организацията е соченият за шеф на печално
известната фирма с високите си такси "ОК Суперлукс" Яне Янков - бел.ред.).
Вчера е подадена молба до Столична община за разрешение за национален протест на таксиметровите водачи на пл. „Александър Невски” в София на 22 март от 11.00 часа. Публичното изразяване на недоволството е замислено още в края на миналата година, но умишлено е бил отложен заради изборите.
„От Министерство на транспорта ни излъгаха, че Законът ще бъде променен в интерес на таксиметровия бранш, но това не стана и ние ще протестираме. Те спечелиха време, но не спечелиха битката, защото тя едва сега започва и ще я водим до край”, декларира Иванов. Шофьорите ще настояват и за среща с премиера Бойко Борисов. Ако събитието не се случи, шофьорите са готови да предприемат безсрочни протестни действи.
Основното искане на протестиращите ще е понижаване на горната граница на използване таксиметровите коли под 10 години. Срещу тези промени са най-вече лизинговите къщи, които имат изгода да продават
автомобили за таксита.
На протеста са поканени таксиметрови шофьори от цялата страна. По този повод Димчо Иванов прогнозира, че в София няма да се съберат повече от 300 коли, тъй като площадът е малък за всички, а и
кметството на столицата няма да разреши.
На заканите на синдикалиста председателят на Националния съюз на таксиметровите превозвачи Румен Крумов отговори, че от организацията няма да подкрепят евентуален протест на 22 март.
Той допълни: „Заявката за организиране на такъв протест е направена от варненския таксиметров синдикат „Авто – 94” с председател Димчо Иванов. Доколкото разбрах, претенциите им са - въведената възраст за автомобилите да бъде увеличена. В последната година – година и половина години има такива опити - да се правят предложения за увеличаване на възрастта на автопарка, която в момента законът е ограничил до навършване на 10 години на съответните возила. Това като искане би целяло да зачеркне всички видове дисциплиниращи мерки, които са правени през последните 7-8 години, откакто се въведе поетапното извеждане на стария парк”.
От думите на Крумов стана ясно още, че анкети между таксиметровите шофьори недвусмислено потвърждават факта, че по-голямата част от тях не подкрепят искането за увеличаване на годините на таксиметровите коли. Според него в случая става въпрос и за финансови интереси по отношение на големите предприятия, които са инвестирали най-много. Сред засегнатите били и едноличните шофьори, които взели личен кредит, в който да платят колите си.
Междувременно вчера за пореден път една от най-обсъжданите теми през деня беше потенциалното увеличение на тарифите за превоз в София.
От една страна в ефира на телевизия „Европа“ директорът на „Такси-С-Експрес“ Васил Славов обяви, че клиентите на фирмата ще трябва да плащат с между 14 и 18 стотинки повече от 1 април. Това
означава, че между 06 и 22 ч. 1 километър пътуване ще струва между 0.73 и 0.77 лв. на км, а през останалото време между 0.84 и 0.88 лв.
Славов обясни, че моментната цена не е достатъчна заради поскъпването на бензина, дизела и природния газ. Той допълни, че с повишаването на цените ще се подобри и качеството. С новите тарифи
щяло да се премахне и използването на т.нар „помпички“, с които в момента цените се надуват.
Позицията на най-големия превозвач в София - „ОК Супетранс“, за момента не е ясна. Първоначално в ефира на Дарик радио изпълнителният директор на компанията Людмил Лазаров потвърди, че поскъпване
предстои. Според него то ще е в размер между 20 и 30 на сто. Като причина за увеличението, което не стана ясно от кога ще стане факт, беше посочена високата цена на горивата. Впоследствие пред
вестник „Труд“ Лазаров отрече компанията да готви поскъпване. От Econ.bg също потърсихме за коментар компанията, но от там отказаха коментар, оправдавайки се с факта, че шефът не в офиса.