Български вина, направени от сортовете „Шардоне“ и „Каберне совиньон“, се оказаха най-успешни според експертите и най-предпочитани от потребителите. Това показаха три конкурса в рамките на Международната изложба за лозарство и винарство „Винария 2014“, която приключи на 5 април в Международен панаир Пловдив, съобщават от организаторите на събитието.
Бяло шардоне, червено и розе каберне совиньон, произведени от различни български изби, грабнаха най-много отличия в международния конкурс за вина и спиртни напитки, определящ наградите на „Винария“. Приза взеха 10 напитки от шардоне и 17 от каберне совиньон сред общо 78 наградени.
Успехът е особено показателен за достойнствата им, тъй като за първи път чуждестранните участници са повече от българските, а в журито превес имаха експертите от чужбина. Шардоне и каберне совиньон са фаворити и в националните дегустации, които се организират заедно с международния конкурс.
Три от общо петте, наградени с голям почетен диплом при белите вина, са шардоне. В групата на червените вина три от общо шестте отличници са каберне совиньон. Международният конкурс и националните дегустации се организират от Националната лозаро-винарска камара и са най-престижните състезания във винения бранш у нас.
Двата сорта се откроиха като любими вина на българите и в конкурса „Изборът на потребителя“. Те взеха златните медали в разделите за бяло и червено вино. Според експерти триумфът на шардонето и кабернето се обяснява с вкуса на българите, които предпочитат напитки от традицонни сортове, направени по класически наши рецепти, но с модерни нотки.
На тази формула се базираха и повечето нови колекции на производителите. Открояваха се ярко напитките на малки изби от семеен тип, произвеждащи вина от характерните за своя регион сортове в бутикови серии, каквато е новата тенденция в световен мащаб. Те бяха представени от членове на Асоциацията на независимите лозаро-винари. В полза на малките серии тероарни вина от висок клас бе и прогнозата на заместник-министъра на земеделието и храните Явор Гечев.
По думите му през следващите 4-5 години международният пазар ще се преструктурира от наливно към бутиково вино. Новите колекции вина и спиртни напитки, както и модерните технологии, техника и оборудване за лозарството и винарството, които бяха показани на изложбата, станаха причина броят на посетителите специалисти да се увеличи над два пъти в сравнение с миналата година.
Паралелно с „Винария“ от 2 до 5 април се проведоха Международната изложба за храни и напитки, опаковки, машини и технологии „Фудтех“ и Международната изложба за оборудване на хотели, ресторанти, кафетерии и търговски обекти „Хорека Пловдив“.
Те създават един общ туристически продукт, затова съчетанието се приема добре от фирмите, подчерта д-р Иван Соколов, председател на Съвета на директорите на Международен панаир Пловдив, който организира проявите.