"Рязкото покачване на акциза на цигарите няма как да не доведе до нова загуба на пазарен дял, но не сме се отказали от вътрешния пазар". Това каза в интервю за Агенция „Фокус" директорът на „Булгартабак холдинг" Иван Биларев.
Ако предложението на Министерството на финансите за увеличение на акциза на 76 евро на 1000 къса бъде одобрено, цената на най-продаваната марка на холдинга - „Виктори" ще бъде между 4,50 и 4,80 лв. в зависимост от структурата на акциза.
Биларев посочи, че пазарът е ценови и част от потребителите неминуемо ще сменят предпочитаната с по-евтина марка.
„Ние имаме доста лоялни потребители, особено що се отнася до марката „Виктори", но това е неизбежно. Естествено, че ще се пренасочат към по-ниската цена. А контрабандните цигари са още по-евтини", заяви той.
По думите на Биларев не може да се прогнозира с колко ще е свиването на пазара, тъй като това се случва поради две причини - отказ от тютюнопушене и увеличаване на нерегламентираната търговия.
Ако се вземат мерки така, както правителството се е подготвило с промени, реформи и ако се намали контрабандата, приходите от акциз в бюджета ще се увеличат.
Основното ни притеснение в „Булгартабак" е, че ние сме страна, граничеща с държави, които не са членки на Европейския съюз, където акцизът е много нисък. Получава се много голяма разлика със съседните страни, като Сърбия, Македония, Албания, да не говорим за Украйна, с която имаме търговски взаимоотношения. Това е притеснително, а не че правителството няма да вземе мерки, обясни той.
Ново „затягане на коланите" също ще се наложи, ако увеличението на акциза е толкова драстично. В момента не може да се каже дали ще се стигне до съкращения на хора, но това не е изключено. "Не е изключен този вариант. Дано не се стига до там. В последните две години не е имало сериозни съкращения на хора. Работят и двете фабрики. Но притеснението си остава", посочи Биларев.
Според него българският потребител ще остане верен на родните марки, защото нашите цигари са изключително качествени.
От днес по програмата за развитие на асортиментите, т. нар. „Бяло Виктори" - „Виктори Лайт" ще е с нов ципер. Това е лентичката, с която се откъсва полипропиленът, за да се отвори кутията и тя ще е златна. Това е част от развитието на продукта. А след шест месеца този продукт ще бъде и в друг вид опаковка. "Ние развиваме продукта, държим на това. Инвестираме и в нови изследователски решения", каза директорът на холдинга.