Няма да опростим нито едно задължение без решение на съда. Това каза пред Агенция „Фокус" изпълнителният директор на „Топлофикация София" Стоян Цветанов.
Бих искал да се обърна към коректните ни и редовни абонати, които всеки месец плащат задълженията си за консумираната топлинна енергия, въпреки финансовите си затруднения, въпреки поскъпването на енергията и въпреки усещането, че една част от софиянци безнаказано продължават да дължат пари на дружеството. „Топлофикация София" е търговско дружество, което носи обществената отговорност за отоплението и топлата вода на над 1,5 млн. столичани. Затова продължаваме да използваме всички законови механизми, за да защитаваме интересите на коректните си клиенти и да създаваме максималните условия тези над 250 000 домакинства да не бъдат лишени от топла вода и парно, заради безотговорността на техни съседи и съграждани, каза Цветанов.
По повод коментираната в публичното пространство тема, че „Топлофикация София" е "отписала" част от неплащаните с години сметки за потребена топлинна енергия, той заяви: Търговската компания „Топлофикация София" не е опростила, нито ще опрости каквото и да било задължение на клиент към дружеството без произнасяне на съда, дори ако това е дълг от 10 години. Всеки ден компанията завежда съдебни дела за онези случаи, за които са изчерпани възможностите за индивидуално договаряне и сключване на споразумение между страните. Само от началото на 2011 г. досега дружеството е завело над 11 000 граждански и изпълнителни дела за дължими суми над 15 млн., като от тях над 1,3 млн. вече са постъпили в касите на дружеството, а общо по съдебни дела през първото шестмесечие на тази година са събрани 6,3 млн. лева. Освен това са сключени общо над 3500 споразумения за разсрочване на плащането на дължимите суми, като само от началото на 2011 г. досега техният брой е 1447. Съгласно счетоводното законодателство в Република България и счетоводната политика на „Топлофикация София" и за целите на годишното счетоводно приключване се налага обезценка (това не е отписване) на част от вземанията на дружеството. За такива се смятат онези вземания, които са обект на кредитен риск. Това е практика на всяка кредитна институция. Сумите, които маркират задължения или обезценки в баланса на дружеството, са динамични стойности, които се променят в зависимост от постановлението на съда или индивидуално договаряне с дружеството.
За 2010 година тази сума за дружеството е в размер на около 20 млн. лв., но 8 млн. лв. от некоректните ни клиенти вече са събрани. В годишния финансов отчет на дружеството за 2010 година фигурира сумата от 120 млн. лв. съдебни и присъдени вземания от некоректни абонати към дружеството, вследствие на приключили 47 000 граждански дела срещу длъжници и решения на съда в полза на компанията, посочи Стоян Цветанов.
Ето защо не е редно хората да разчитат, че няма да търсим старите им задължения, а междувременно да трупат допълнителни лихви. Ние ще продължим да завеждаме съдебни дела, независимо от счетоводната обезценка и това означава, че няма клиент на „Топлофикация София", на които автоматично да сме отписали задължения и да сме опростили дължима сума за топлинна енергия. От началото на годината, както вече посочих, са заведени над 11 000 съдебни дела и няма нито един случай, допуснат да премине в хипотеза на погасителна давност, изтъкна Цветанов.
Бих искал да призова клиентите ни да не се поддават на внушения и да потърсят контакт с нас, за да намерим най-добрия и за двете страни начин за разсрочено плащане, без да стигаме до съд, каза още той.
В резултат на предприетите мерки за повишаване на събираемостта към днешна дата 57% от всички абонати са без задължения към дружеството или имат до 2 неплатени сметки, което е ръст с около 3% в сравнение с 2010 г. и над 5% в сравнение с 2009 г. 18% от клиентите са некоректни с непогасени над 12 сметки.
За по-ефективно събиране на задълженията дружеството предприема серия от стъпки. В месечните фактури на всеки клиент на самостоятелен ред има информация за размера на просрочените задължения. При натрупани няколко неплатени сметки като първа стъпка служителите от търговските отдели на отделните топлорайони изпращат уведомителни писма на клиентите и покана да платят дължимите суми или част от тях, като сключат споразумение за разсрочване. Ако абонатът не прояви активност, служителите пристъпват към посещения на място или търсят контакт по телефона.
Пристъпването към съдебна процедура е последната мярка, когато всички други средства за събиране на задълженията са изчерпани. В тези случаи „Топлофикация София" ЕАД е задължена да се обърне към съда като независим арбитър. Съдът, съобразно законовите разпоредби, решава дали да присъди цялата изискуема сума на дружеството или част от нея.
Приоритет на „Топлофикация София" и в бъдеще ще е работата в полза на коректните потребители, на които отново искам да благодаря. Уверяваме ви, че ще бъдем безкомпромисни в работата си всички абонати да бъдат третирани равнопоставено и справедливо, каза още изпълнителният директор на „Топлофикация София" Стоян Цветанов.