Членовете на новоучреденото направление „Строителна механизация" към Националния съюз на превозвачите канят на спешна среща министъра на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев.
Шефовете на фирми за специализирани превози настояват срещата да се проведе до края на седмицата, а министърът сам да избере къде му е удобно - във Варна или София. Това стана ясно вчера на пресконференция по повод на новоучредената организация. Хората, събрани в нея, имат няколко проблема, събрани само в една наредба №11 на МРРБ - „За движение на извънгабаритни или тежки пътни превозни средства". По думите им документът е неприложим, остарял и фирмите винаги са в нарушение. Още при закупуването им от западните заводи машините се оказват по-тежки от заложените стандарти, съобщи в. "Черно море".
Парадоксът е, че документът, който действа у нас, задължава превозването на товари с 10 - 15 тона под заводските стандарти на машините. Впоследствие се оказва, че се работи с 30% от натоварването, което конструктурите са определили за допустимо и което е разрешено от европейските директиви. Ако обаче се използва пълният капацитет на техниката, фирмите търпят загуби заради солените глоби.
Въпреки че наредбата е приета през 2001 г., досега проблеми е нямало. Причината - не са извършвани специализирани проверки. От няколко месеца насам служителите от Агенция „Пътна инфрастурктура" са затегнали коланите. Мобилни групи обикаляли магистралите и спирали в движение с палки бетоновози и машини, за да ги теглят на кантари. Първоначалната глоба за нарушение е от 300 до 2000 лв., а при повторно - собствениците трябва да броят по 1000 лв. на претоварен тон.
Направление „Строителна механизация" заплашва с протести, ако не бъдат направени промени в наредбата. Те настояват да се въведе и годишна такса за издаване на разрешителни. Към момента за всеки товар изпълнителната агенция издава на собствениците разрешително. Проблемът е, че заложеният срок за издаване е 5 дни, а ако фирмите искат документът да стане факт за 3 дни, трябва да платят 70 лв., експресната поръчка пък е 140 лв. Отделно от това плащат и глоби за претоварване, а обемът на работата им намалял с една трета, обясни председателят на Националния съюз на превозвачите Максим Петков. Почти всички фирми във Варненско вече били глобени.
Председателят на новоучредената „Строителна механизация" Драгомир Димитров даде за пример тежестта на бетонопомпата. Заводската машина е 33 тона, но според изикванията в наредбата трябва да бъде 25 тона. Същото се отнася и за бетоновозите. „Държавата казва, че трябва да са 32 тона, а заводите - 41 т", допълни Димитров.
Превозвачите искат да бъдат спрени и проверките, и глобите, докато не се уточнят параметрите в наредбата. Те я обявиха за незаконна и бяха категорични, че ако е необходимо, ще я атакуват юридически и с протести.
Настояват и за промяна на наредбата на община Варна за издаване на маршрутни листи. Получават се парадоксални ситуации. Съгласно тези пътни листи машините могат да преминават през централни улици и дори да правят обратен завой на кръстовището на община Варна, което е забранено за леки автомобили, каза Димитров.