България има капацитет да обслужва допълнителни полети. Това се налага тъй като въздушното пространство над Украйна ще остане затворено за дълго време, прогнозират авиоексперти. Забраната за полети над военната зона ще се отрази на региона и на въздушния трафик над страната.
България работи с 55% натоварване след закриването на трасетата над Украйна. Прогнозите на Евроконтрол сочат 10-15 % увеличение на трафика над България, тези стойности обаче все още не са постигнати.
След свалянето на малайзийския самолет ръководителите на полети в Европа за часове са изправени пред изпитанието да направят изцяло нова организация на въздушното пространство така, че търговските полети да не минават над Украйна. Първоначално се заобикаляше зоната над Крим и част от Черно море, а със затварянето на въздушното пространство над Източна Украйна авиокомпаниите взеха решение да не прелитат изобщо над държавата, съобщава bTV.
„Моето мнение е, че по-рано трябваше да бъдат затворени тези зони. Но виждате, като има военни действия, никой не гарантира безопасността и в същото време трудно се доказа вината. Ще очакваме едно задълбочено разследване да се докаже вината как се е достигнало до този инцидент”, обяснява Иван Дяксов, зам.-генерален директор на Ръководството на въздушното движение (РВД) по оперативната дейност.
Полетите от близкия и далечен Изток за Европа са 150-160 над Украйна. Тези, които идват от Bлизкия изток заобикалят Украйна от север, а тези, които са от Русия за Турция и Гърция, преминават на изток от Украйна и на запад над България.
„Ако в една авиокомпания се компрометира безопасността, тя губи мястото си на пазара. Аз мисля, че за дълго време ще бъде заобикаляна (Украйна) от авиокомпаниите - докато трае конфликтът”, допълва Дяксов.
Истинските мащаби на последствията от затварянето на въздушното пространство над Украйна ще станат ясни през следващата седмица.