"Не мислим за развитие, а за оцеляване"

12.11.2012 | 13:35
по статията работи: Теодора Пенева
"Свитото потребление и производствените разходи притискат производителите", коментира Кирил Вътев, председател на Асоциацията на месопреработвателите в България
"Не мислим за развитие, а за оцеляване"

Свитото потребление като следствие от икономическата криза е най-големият проблем на хранителния пазар у нас, каза в интервю за Econ.bg Кирил Вътев, председател на Асоциацията на месопреработвателите в България и собственик на фирмата от бранша „Тандем”.

По думите му, съчетанието от нарасналите разходи за производство и свиващото се потребление поставят всички месопроизводители в една преса, която е наистина голямо изпитание за тях. „В момента едва ли някой мисли за развитие, всички мислят за оцеляване”, категоричен е експертът.

Запитан в какъв размер беше поскъпването на месните продукти през летните месеци, той отговори, че на този въпрос няма еднозначен отговор, тъй като „ценообразуването е доста сложен въпрос”. В него влиза не само цената на суровината, а на първо място – потребителското търсене, обясни Вътев.

Съответно, и производителите, и търговците се стремят да отговорят на потребителския интерес и да предложат онова, което потребителят най-много търси.

„Затова казвам, че потребителската култура е едно от най-важните неща и задача на всички нас, които се занимаваме с производство и дистрибуция на храни, е непрекъснато да работим за повишаване на потребителската култура”, добави Кирил Вътев. „Защото най-добрият избор е информираният избор”.

Предприемачът не се ангажира и с прогнози за бъдещи поскъпвания на месния пазар. Той беше категоричен, че цитираният от медиите евентуален скок на колбасите с до 15% е представлявал грешна интерпретация на неговите думи.

„Значи, аз казах, че реално стойността на суровините означава, че колбасите са поскъпнали с 15%, но това не означава, че крайните цени ще се повишат с 15%, защото всички знаем, че българският потребител няма покупателната сила да понесе такъв ръст на цените”, обясни той. „И оттук вече всяка фирма решава как ще реагира на този факт. Дали ще направи нови рецептури, дали ще съкрати персонал, дали ще понижи доходи на персонала си и въобще откъде ще компенсира това поскъпване”.

Във всички случаи, заключи председателят на Асоциацията на месопреработвателите, резултатът е, че рентабилността, с която работят българските производители, вече е близо до нулата.

Много съществен фактор са и взаимоотношенията с търговските обекти. По думите на Вътев у нас има прекалено голям брой производители, които са прекалено дребни по мащаб и всеки един от тях сам е прекалено слаб, за да налага условия.

„Така че, в крайна сметка основният определящ фактор е потребителят, с неговите познания и култура, и след това са търговските обекти. Производителят на практика е подчинен на тези два мощни фактора и той не е в силната позиция”, каза той.

Пълния текст на интервюто с Кирил Вътев може да прочетете тук.

Оцени статията:
5.00/2
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Резултати | Архив
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Женевски конвенции
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 15.11   1315 г. – В борбата си за независимост войските на новосъздадената Швейцарска конфедерация побеждават австрийската армия в битката при Моргартен. 1533 г. – В...