Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) разреши концентрацията, която ще се осъществи чрез придобиването на пряк едноличен контрол от страна на "Максима България" ЕООД София - българският клон на литовската компания, собственик на веригата магазини "Т Маркет", върху магазини от търговска верига "Калея" София, посредством сключването на дългосрочни договори за наем.
При извършване на настоящата оценка КЗК е изследвала характеристиката на съответния пазар, условията на конкуренция, бариерите за навлизане, пазарното положение на участниците в операцията преди и след осъществяването й и др.
Антимонополният орган е установил, че в резултат на оценяваната сделка ще настъпят хоризонтални ефекти на пазара на търговия на дребно с бързооборотни стоки в супермаркети, хипермаркети и дискаунтъри, както и в смесени магазини за търговия с храни и нехранителни стоки на територията на град София. Тъй като икономическият анализ изследва задълбочено разглеждания пазар, крайните изводи, до които комисията е достигнала са, че придобиването не би могло да възпрепятства ефективната конкуренция на така дефинирания пазар.
Търговията на дребно с бързооборотни стоки в София не се различава съществено от останалите населени места в страната - в столицата традиционната търговия също е предпочитана от населението, за което допринасят навиците на българския потребител. Удобната локация и гъвкавото работно време са определящи за клиентите, като Комисията отчита и това, че липсва изградена трайна потребителска култура за пазаруване в определен тип магазини, водещи са ценовите колебания, в резултат на които търсенето се преориентира лесно.
Ето защо традиционните (квартални, малки, смесени магазини, павилиони и други) и модерни форми на търговия (търговски вериги) са все още участници на един и същ продуктов пазар. Обобщените данни от получените становища на конкуренти и маркетингови агенции показват, че нивото на проникване на модерната форма на търговия заема около 30 % в цялата страна, като дори и на територията на град София този процент е около 40 %. Ето защо като цяло пазарът може да се определи като нискоконцентриран.
Оценяваното в конкретния случай придобиване на контрол върху магазини от търговска верига "Калея" ще има незначителен ефект върху пазара, тъй като не представлява окрупняване на големи участници със значителни пазарни позиции.