Компанията "Фейсбук" ще даде приоритет на новини, "на които може да се има доверие", като за целта използва проучвания сред потребителите кои са авторитетните медии с високо качество. По този начин ще се борим с невярната информация и сензационните заглавие в новинарската ни лента, обяви Марк Зукърбърг в петък.
Засега проектът ще се тества само в САЩ, но вече се коментира, че последиците вероятно ще се усетят на медийния пазар във всяка страна. Причината е, че социалната мрежа с близо 2 милиарда потребители месечно е станала изключително влиятелна платформа за разпространяване на информация.
"Фейсбук" декларира, че се дистанцира от това нейни служители да определят дали някоя медия бълва лъжи, дезинформация и сензации без покритие и оставя това на потребителите си. Така, обаче, автоматично става по-трудно на нови медийни проекти да пробият сред аудиторията, най-малкото защото почти никой не е чувал за тях и няма как да имат висок рейтинг сред читателите.
Освен това "Фейсбук" обявява, че ще акцентира върху местните източници на новини, а това може да затрудни усилията на медии да имат международна аудитория и влияние.
Темата за това как компанията контролира какво се разпространява през платформата ѝ стана сериозен проблем и сега Зукърбърг казва, че ще ограничи от 5% на 4% (т.е. с 20%) от цялото съдържание дела на новините. От понеделник в секцията News Feed ще се появяват предимно "новини с високо качество" вместо такива от източници с по-малко доверие. "В света днес има твърде много сензации, погрешна информация и разделяне на хората. Социалната медия позволява разпространяване на информация по-бързо от когато и да е и ако не се заемем директно с този проблем, ще се окаже, че само подсилваме всичко изброено", написа главният изпълнителен директор.
Първоначално "Фейсбук" предложи потребителите сами да маркират фалшивите новини и дезинформация от типа на това, че папа Франциск бил подкрепил кандидатурата на Донълд Тръмп за президент. Сега се преминава към допитвания, които според говорител на компанията, ще останат поверителни, "тъй като резултатите не отразяват пълната картина на това как всяка новина се позиционира в новинарската лента на всеки потребител".
При това новата система ще оценява не само публикации на редакции, но и новинарски съобщения на физически лица. Нямаме намерения чрез класирането на новини да влияем директно върху контректни групи издатели на базата на тяхната големина или идеология, казват още от "Фейсбук". "Решихме, че общността трябва да определи кои източници имат широко доверие и са смятани за най-обективни", написа Зукърбърг.