0,2% е месечната дефлация през август спрямо юли. В сравнение с август 2013 г. е отчетена дефлация от 0,6%, а от началото на годината инфлацията също е отрицателна – 1,2%. Това сочат последните данни на Националния статистически институт (НСИ). Средногодишната инфлация за периода септември 2013 – август -2014 г. спрямо септември 2012 – август -2013 г. е отрицателна в размер на 1,7%.
От статистиката става ясно, че през осмия месец на тази година най-значително са поевтинели облеклото и обувките (3,5%), здравеопазването (0,6%) и хранителните и безалкохолните напитки (0,5%). По-скъпи в сравнение с предходния месец пък са развлеченията (0,6%), транспортът (0,5%), обзавеждането и домакинските уреди (0,3%) и жилищата (0,1%). Леко повишение в цената е отчетено и при тютюневите изделия и алкохолните напитки – 0,2%. Непроменени остават цените в хотелите и ресторантите, в образованието и съобщенията.
Сред хранителните продукти понижение се наблюдава при хляба „Добруджа“ (1,1%), сиренето и кашкавала (0,2%), малотрайни колбаси (1,1%), кайма (0,5%), олио (0,9%) и др. По-скъпи пък са станали оризът (0,2%), свинското месо (0,4%), пресните и киселите млека (с 1% и 0,9%), яйца (3,2%) и др.
В категорията на нехранителните продукти от НСИ отчитат ръст на цените на дизеловото гориво и автомобилния бензин А95H (0,4% и 0,3%), автомобилните гуми (0,7%), мобилните телефони (0,3%) и др. По-скъпи пък са горивата за битови нужди (0,3%), праховете за пране (1,2%) и др.
При цените на лекарствата и другите фармацевтични продукти е регистрирано намаление с 0.8%, а цените на стоматологичните и лекарските услуги остават на равнището от предходния месец.
Според европейската метология (т.е хармонизирания индекс на потребителските цени) месечната дефлация през август е 0,1%, а спрямо година по-рано инфлацията е отрицателна в размер на 1%. Съгласно ХИПЦ хранителните продукти и безалкохолните напитки са поевтинели с 0,5%, а алкохолните напитки и тютюневите изделия са поскъпнали с 0,2%.
Цените в малката потребителска кошница, включваща 100-те най-необходими стоки и услуги с тегла като в бюджетите на най-бедните 20% от домакинствата, намаляват на месечна база с 0,4%.