Бюджетът на образователното министерство е увеличен със 100 млн. лв. "Важно е, че тези пари ще бъдат дадени за политики и трябва да бъдат вложени така, че да има максимален ефект от тях". Това заяви министърът на образованието и науката Анелия Клисарова пред bTV.
Специално за висшето образование тя отбеляза, че става дума за около 25 – 30 млн. лв., с които ще бъдат подпомогнати университетите, но не въз основа на броя студенти, а на качеството. Друг важен показател ще бъде свързването на университета с бизнеса, тоест – каква е реализацията на студентите по професия.
Министърът изтъкна, че в новия бюджет е предвидена оптимизация на делегираните бюджети, така че да се намали разликата между училищата с повече ученици и училищата с по-малко ученици. Тя добави, че единният разходен стандарт за деца със специални образователни потребности е повишен между 5 и 7% в зависимост от заболяването на детето. Също между 5 и 7% е повишен и единният разходен стандарт за професионалните училища.
Клисарова посочи, че за 2013 г. 4000 деца са отпаднали от училище, като 605 от тях са поради слаб успех, а повечето са по семейни и по социални причини. Проф. Клисарова акцентира върху два основни момента при решаването на проблема.
На първо място тя изтъкна образованието на 5 и 6-годишните деца, така че да бъдат подготвени за първи клас и по този начин да се улесни учебният процес. На второ място е въвеждането на дуалната система, при която социалният елемент отпада и децата също са мотивирани да ходят на училище.
В тази връзка правителството прие Стратегия за намаляване на дела на преждевременно напусналите образователната система. Срокът й на действие е до 2020 г., а целта, заложена в нея, е с реализация на предвидените мерки делът на отпадналите от училище да спадне до 11% при 12,5% през 2012 г.
Постигането на целите на стратегията ще се осъществява чрез ключови мерки за превенция, която цели предотвратяване на причините за преждевременно напускане на училище; интервенция с цел създаване на условия за ограничаване на преждевременното напускане; и компенсиране – за да се подпомогне на преждевременно напусналите отново да се включат в образованието или да придобият квалификация.
Стратегията изисква прилагането на междусекторен подход на национално, общинско и училищно равнище, гарантиран от координационен механизъм между институциите, както и участието на неправителствения сектор в разработването и изпълнението на специфични политики за образование и в подобряването на материално-техническите, социалните и психолого-педагогическите условия, вкл. и чрез възможностите на публично-частното партньорство, съобщават от правителствената пресслужба.