Кампанията "Българските символи" е навременна и положителна. Това каза днес министърът на външните работи Ивайло Калфин по
време на откриването на Национална кръгла маса, организирана от инициаторите на кампанията.
Припомняме ви, че в началото на месец ноември Българската асоциация за бизнес и туристическа информация обяви официално
33-те номинации за български национален символ, класифицирани
в три раздела - Природни забележителности, Културно и историческо наследство и Храни и напитки. Кампанията цели чрез всенародно допитване до българите да бъдат избрани
най-достойните и ярки
символи на нашата страна, с които да се представяме в Европа и по света. До края на месец февруари всеки желаещ има възможност да се регистрира на
официалния сайт на кампанията, където да гласува за своите символи-фаворити. След като бъде сложен край на гласуването, ще бъдат отличени по един символ от
всяка категория, а финално ще бъде избран един-единствен. Той ще бъде използван като отличителен знак на страната ни.
"На страната ни все още й липсва увереност, че принадлежи към ЕС. Въпреки това
България може да допринесе много към европейската идентичност, посредством своята
култура, история и всичко онова, което носи като ново качество в Европейския съюз", каза министър Калфин.
За български символ трябва да бъде определено нещо, което
хем е представително за страната, хем разбираемо за всички хора, свързващи този символ с България. Страната има какво да
покаже - и като култура, и като история. Тези характеристики подчертават специфичността на нашата страна, допълни министърът.
Един образ се изгражда трудно. Още по-труден процес е промяната на общоприетото разбиране за дадена страна. Той е свързан с политически елементи, с начина, по който се приема страната ни в
ЕС, с начина, по който чужди инвеститори работят тук, с туристическия поток в страната и др. Избирането на символ само по себе си
не може да създаде цялостен образ на страната ни.
Той ще бъде само част от цялостната представа за България. Тя се натрупва от
множество източници, обобщи министърът.
Най-голям контакт между българската реалност и чуждите граждани осигурява туризмът. Около ¾ от туристите, посетили страната ни през миналата година (около 3.4 млн. души), са били граждани на
страни-членки на ЕС. Те са занесли обратно със себе си впечатления, свързани с конгресните зали, почивните станции и културните паметници. Тези им впечатления играят важна роля в определянето на това
колко туристи ще посетят страната през следващата година.
През последните няколко години е налице
засилен интерес от страна на жители на страни-членки на ЕС към България, особено след като страната беше приета в ЕС. Това любопитство трябва
да бъде задоволено с интересни и впечатляващи услуги и преживявания, които страната да предложи на чужденците. Този период няма да бъде безкрайно дълъг и трябва да бъде използван за оформяне на един
положителен облик на страна ти.
България има какво да покаже и инициативата "Българските символи" може да подпомогне този процес, заяви още Калфин.
От началото на кампанията "Българските символи" в нея са гласували 103 хил. българи. 10% от гласувалите са били наши сънародници, живеещи в чужбина. Тези факти съобщи днес Виолета Иванова,
председател на Българската асоциация за бизнес и туристическа информация.
Отпреди няколко дни в ход
е и гласуването с талони. Първият човек, гласувал с такъв талон, е известният археолог професор Николай Овчаров. Няколко
милиона такива талони ще
бъдат изпратени до различни точки в България.
От началото на годината партньор на Българската асоциация за бизнес и туристическа информация са общините. Тогава стартира и най-новата инициатива-част от националната кампания, а именно -
възможността за избор в още две категории - "
Символ на моя роден край" и "
Символ на моята столица".