Общите приходи на втория по големина мобилен оператор у нас "Глобул" (Globul) за второто тримесечие на тази година отбелязват спад от 15,1% на годишна база и достигат 87 млн. лева, съобщават от компанията.
Приходите от услуги за периода отчитат спад от 18,9%. Печалбата на телекома преди данъци, лихви и амортизации (EBITDA) за второто тримесечие на 2013 г. се понижава с 12,3% в сравнение със същия период на 2012 г. За периода април-юни тя възлиза на 34,2 млн. лв.
Същевременно показателят за печалбата преди данъци, лихви и амортизации като процент от общите приходи на компанията се увеличава с 1,3 процентни пункта спрямо същия период на миналата година.
Общите приходи за първите шест месеца на тази година възлизат на 169,6 млн. лева, като намалява с 14,9% на годишна база. Печалбата преди лихви, данъци и амортизации за първите 6 месеца до края на юни е 60,5 млн. лева. Тя отчита спад от 16,8% в сравнение със същия период на 2012 г.
Негативните резултати, според изчиследния на телекома, се дължат най-вече на рязкото намаление на цените за терминиране, наложено от регулатора на 1 юли 2012 г., с допълнително намаление на тези цени в сила от 1 януари 2013 г. Ако не се вземат предвид промените в цените за терминиране, приходите на компанията за тримесечието биха отбелязали ръст от 3,7%, коментират от "Глобул".
В края на второто тримесечие клиентите на абонаментни програми на компанията са над 2,9 милиона, като се увеличават с 8,6% в сравнение със същия период на миналата година и представляват 63% от всички клиенти на оператора. Отчита се ръст на абонатите на фиксираните услуги на "Глобул", като в края на тримесечието те наброяваха почти 230 хил., а абонатите на услугите за мобилен пренос на данни (без да се броят абонаментите от типа machine-2-machine) се увеличават с 84% на годишна база.
Средното месечно потребление на един потребител за периода остава стабилно спрямо същия период на 2012 г. - 155 минути. Същевременно обаче драстично намалява средният приход от един потребител за тримесечието. Той с епонижава с около 24% до 10,90 лв., отново най-вече под влияние на драстично по-ниските цени за терминиране.
От телекома отчитат, че свиването в потребителското търсене, породено най-вече от намаляващите доходи на населението, продължава да оказва влияние върху телекомуникационния пазар в България през второ тримесечие на годината, като силната конкуренция в сектора продължава да води до намаляващи цени на дребно, най-вече в корпоративния сегмент.