Столична община ще увеличи двойно глобата за гратисчиите в градския транспорт от декември. В момента нередовните пътници плащат 10 лв., но на "Московска" 33 обмислят да увеличат сумата на 20 лв.
В момента подготвяме предложението до общинския съвет, като тази мярка трябва да се въведе най-късно до края на годината, иначе тя не би имала планирания ефект, обясни пред "Сега" зам.-кметът по транспорта Любомир Христов. Драстичното увеличаване на глобата бе една от препоръките, които външни консултанти дадоха на общината във финансов анализ на дружествата от градския транспорт.
Обсъждано е и по-високо увеличение на глобата, но според експертите това ще я направи несъбираема. Увеличаването не цели да се увеличат приходите, а да убеди поне една част от гратисчиите да си купуват билет. Последното преброяването на Центъра за градска мобилност показа, че между 9-12% от хората пътуват без билети.
За да намали броя на гратисчиите, общината въведе експериментално и качване на пътниците само от една врата за три крайградски автобуса по линиите 69, 70 и 123. От 1 ноември там пътниците се качват само от първата врата на автобуса, а слизат от останалите врати. При влизането в автобуса пътниците трябва да представят на шофьора карта за пътуване или да купят билет. Засега в тези автобуси има и служители на Центъра за градска мобилност.
Целта на тази мярка не е само да се избегне пътуването гратис, но и да се увеличи скоростта на движение на автобусите, обясни зам.-кметът по транспорта. Засега все още няма данни дали мярката е ефективна, но според Христов реорганизацията ще спести време от изчакване за слизане и качване на пътниците. Ако мярката се окаже ефективна, тя ще бъде въведена и по останалите крайградски линии. За градските автобуси обаче такова предложение не се обсъжда.
Маршрутки
Столична община подготвя и промяна в транспортната схема на маршрутките, като идеята е те да спрат да се движат в центъра и да свързват крайните квартали. Маршрутките трябва да се превърнат в довозващ и вътрешноквартален транспорт, какъвто е техният замисъл, а не в основен, както е в момента, коментира зам.-кметът Любомир Христов.
Предстои закриване на 11 маршрутни линии, обявиха от сдружението на маршрутните превозвачи. Причината е отливът на пътниците от тези линии, които дублират метрото. Обмисля се да се увеличи броят на маршрутките, свързващи София с околните села. Предстои да се закрият маршрутни линии 4, 19, 23, 24, 25, 26, 28, 30, 36. Маршрутките с номера 1 и 46 пък се сливат.