21% от българите са готови да вземат пари за гласа си*

04.06.2009 | 14:13
по статията работи: Петър Чернев
Много политически партии ще похарчат много повече пари за предизборните си кампании, отколкото е позволено от закона. Предизборната кампания не удовлетворява изискванията на кампания за Европейски парламент
21% от българите са готови да вземат пари за гласа си*

21% от българите са склонни да вземат пари от купувачи на гласове. 6% от хората са готови да вземат пари и да гласуват за съответната партия. Други 10% са готови да вземат пари, но обясняват, че ще гласуват според убежденията си. 5 на сто заявяват, че ще вземат парите, но няма да гласуват.

Това стана ясно от представени данни от изследване на Гражданската коалиция за свободен и демократичен избор (ГКСДИ), която ще следи за прозрачността на изборите. Кампанията "Сам избирам" на организацията, която ще протече под мотото „Продаваш гласа си, а те купуват целия. Не се продавай!", стартира днес. В коалицията членуват 40 неправителствени организации и граждански сдружения.

16% от българите са категорични, че не биха взели пари за гласа си и няма да гласуват под натиск. 6% пък смятат, че продажбата на гласове е нормална политическа практика.

13 на сто от анкетираните са на мнение, че най-ефективно наказание срещу купуването на гласове би била глобата, а други 13% - затворът.

Сигнали за купуване на гласове могат да се подават на безплатната телефонна линия 0800 11 224 или на сайта www.samizbiram.bg . От като от ГКСДИ поемат ангажимента да предадат сигналите на ДАНС, МВР и прокуратурата.

„Много политически партии вероятно ще похарчат много повече пари за предизборните си кампании, отколкото е позволено от закона". Това заяви Катя Христова, програмен директор на Асоциация "Прозрачност без граници".

Като пример тя даде партия „Ред, законност и справедливост". По думите й билбордовете на партията, ръководена от Яне Янев, разполага с повече билбородве в сравнение с всички останали политически партии. Само по автомагистрала „Тракия" представители на ГКСДИ са преброили 47 рекламни пана.

Обединението на партиите „Лидер" и „Новото време" също залага стабилно на външната реклама, т.е - билбордовете. При тях проблемът е бил в липсата на задължително предупреждение, че купуването и продаването на гласове е престъпление. След първата седмица на кампанията този проблем, който е присъствал и при партията „Напред", е бил отстранен.

Предизборната кампания, която тече в момента, не удовлетворява изискванията на кампания за Европейски парламент". Това коментира от своя страна председателят на УС на Асоциация „Прозрачност без граници" Огнян Минчев. Той обясни, че в кампанията липсва дебат относно европейските проблеми, а се акцентира върху българските такива.

Друг проблем, свързан с кампанията, е негативният PR. Той цели отблъскването на избирателите от политическите опоненти. Често обаче този вид кампания има цялостен негативен ефект - отблъсква избирателите и участието на гражданите в управлението на страната, обясни още Минчев. Той добави:

Кампанията, която тече в момента, не отговаря на демократичните норми. Редица политически партии щедро „изливат пари" в пропагандни материали. Това харчене надали ще може да бъде оправдано от гледна точка на действащите в страната норми.

Предупреждението, че купуването и продаването на гласове е престъпление, няма да спре никой, който е решил да изтъргува гласа си. То по-скоро има функцията на предупрежденията върху кутиите с цигари, които по-скоро припомнят, че пушенето вреди на здравето, но не спират никого да пуши"

От своя страна зам.-председателят на УС на Асоциация "Прозрачност без граници" Димитър Кюмюрджиев поясни:

"Централната избирателна комисия за избиране на членове на Европейския парламент (ЦИКЕП) и Централната избирателна комисия (ЦИК) трябва да проведат сериозна разяснителна кампания по повод купуването и продаването на гласове. За момента двата органа са много пасивни и не информират гражданите, че дори продаването на гласове се наказва сурово". 

12 милиона лева са предвидени за купуването на гласове за евроизборите. Това каза по-рано днес в предаването "Кой говори" на Дарик радио Тихомир Безлов от Центъра за изследване на демокрацията.

Той очерта схемите и йерархията при купуването на гласове:

"Ако изходим от този прoцент, защото това са относително твърди данни, че имаме например 5 процента, които може да купим, и приемем, че на европейските избори ще имаме порядъка на 2 млн. гласували, това означава, че тези 5 процента са от порядъка на 120 000 гласа. Ако приемем, че тези 120 000 са 100 лева, защото вие имате 50 лева, да кажем, за гласуващи, нагоре по веригата "десетникът", който ще събере 10-те души, стотникът, който ще събере 10-те души - всеки от тях ще получи някакъв процент от парите, ако приемем, че останалите 50 лева се разпределят нагоре по веригата. Защото те трябва да имат интерес, те идват и казват: "Предлагам ти 2000 гласа за 100 000 лева", значи това е някой голям тартор, баро например в ромска махала. Или, идвайки, казва: "Предлагам ти 150 гласа" - това вероятно е по-малка глава на народ. Точно така стават нещата, реалността е такава. Този, който взима по веригата, може също да сметне колко ще вземе. След като имаме някъде около 100 лева, това означава, че около 12 млн. лева са предвидени за евроизборите".

*Информацията е актуализирана към 18:30

 

 

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
Иванчо пита вкъщи: - Тате, как разговарят змиите? Бащата поглежда тъщата и подхвърля: - Защо мълчиш? Детето се интересува!..
На този ден 27.12   537 г. – В присъствието на император Юстиниан I тържествено е осветена новата църква Света София в Константинопол. 1703 г. – Подписан е Метуенския договор...