Над 893 млн. лева или почти 23% от бюджета на оперативна програма "Транспорт 2007 -2013 г." са реално усвоени към днешна дата. Това съобщи министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски.
Днес той откри конференция, по време на която беше направен отчет за изпълненото по оперативната програма. Министърът припомни, че целият бюджет на възлиза на повече от 4 млрд. лв.
Общо са сключени договори за над 3.4 млрд. лв. безвъзмездна помощ. На бенефициентите са изплатени над 830 млн. лева. Според министър Московски тези данни нареждат програмата сред най-успешните сред всички осем програми. Европейската комисия е възстановила близо 760 млн. лв.
МТИТС, което е управляващ орган на програмата, изпраща най-успешната си година. По време на нея е предоставена безвъзмездна финансова помощ в размер на повече от 2 млрд. лв. Бенефициентите са получили над 610 млн. лева или почти три пъти повече от периода 2007-10 г. Това стана ясно още от по време на днешното събитие.
От своя шефът на Агенция "Пътна инфраструктура" Лазар Лазаров посочи, че вчера е получено писмо от президента на ЕК Жозе Барозу. В него магистралите "Люлин" и "Тракия", както и софийското метро, са представени като добър пример за изграждане на инфраструктура с европейски фондове.
ЕК е възстановила 70% от разходите, които АПИ е направила по АМ "Тракия". По този повод Лазаров допълни, че фирмите могат да строят спокойно с идеята, че парите се плащат по европрограмите, а не от бюджета.
Проектът за интермодален терминал* в София ще бъде преработен. Той дори може да бъде обявен за приоритетен за следващия програмен период на ОП "Транспорт". Това стана ясно още днес.
Според първоначалния проект съоръжението в столицата е трябвало да бъде изградено в гара Подуене-разпредителна. Решението обаче е било посрещнато с неодобрение сред всички организации, които ще използват бъдещия терминал, през последните 6-8 месеца. Според писмените и устните възражения обектът е нямало да може да бъде използван за вбъдеще.
През следващата година ще започнат проучвания къде е най-подходящото място за строеж. Тогава ще бъде предвид и частният терминал на Гара Яна и проектите по ОП "Транспорт", които ще бъдат реализирани през следващия програмен период. Това съобщи Стоян Кротнев - директор на дирекция "Стратегическо развитие и инвестиционни проекти" в НК "Железопътна инфраструктура".
"Напълно разумно е да се направи една преоценка и да не се влагат тепърва нови средства в този проект, който няма да доведе до нищо". Това заяви от своя страна Галина Василева, която е заместник-ръководител на УО на ОП "Транспорт". Тя допълни, че терминалът в този си вид не отговаря на визията за развитие на София, тъй като няма връзка с основната градска мрежа. Тепърва трябва да бъдат изградени нови сложни кръстовища, за които общината няма визия.
Припомняме ви, че миналата седмица комитетът по наблюдение на ОП взе решение с парите от този проект да се финансират изграждането на участъка от софийското метро от "Цариградско шосе" до Летище София, рехабилитацията и модернизацията на Централна жп гара в София, както и за интермодалния терминал в Пловдив.
*Интермодален терминал означава мястото от железопътната мрежа или вътрешно-водните пътища - речно и морско пристанище, където се променя видът на транспортиране.