Една трета от тютюневите изделия у нас се продават на черния пазар. Незаконната търговия с цигари у нас процъфтява в условията на криза. Все повече се свива търговията на тютюневи изделия с бандерол, оплакаха се от "Булгартабак" и фирмите вносителки, пише БГНЕС, позовавайки се на в."Монитор".
На Женския пазар в столицата стек бяло "Марлборо" се предлага по 25 лева, докато нормалната му цена с бандерол е 39 лева. Червеното "Марлборо" пък може да се купи по 2 лева кутията при цена 3,90 в търговската мрежа. Най-много се търси "Вайсрой", хвалят се незаконните търговци. На черно той върви по 1,70 лева кутията при цена с бандерол 3,00 лева. Според данните на "Булгартабак" и фирмите вносители у нас контрабандата на цигари държи между една четвърт и една трета от пазара у нас. Нелегалната търговия с цигари у нас придобива и нови форми като продажбата на бройка. Това предлагане, както и на съмнителен тютюн за ръчно свиване, зачестява, оплакаха се от тютюневия холдинг.
Продажбата на бройка е незаконна, категорични са от холдинга. Имало данни и за предлагане на пакети без бандерол от 400 грама тютюн за свиване, които стрували 15 лева. Тази търговия се разширява не само заради кризата, но и заради занижен контрол, смятат от цигареното дружество. Според холдинга контрабандата с тютюневи изделия процъфтява и е свила бандеролния пазар с около 9% спрямо миналата година. През последните дни и фалшиво "Виктори" наводни пазара. Цигарите менте бяло "Виктори" се продават в района на Благоевград и Кюстендил и са на цени от 2 до 3 лв. при цена с бандерол 3,40 лева за кутия. Продаваните цигари без бандерол се различават значително от оригиналните както по опаковката, така и по бленда, обясняват от холдинга. Разнообразието на предлаганите цигари без бандерол е голямо. Могат да се намерят както леки дамски цигари, така и силни папироси.
Проучване на неправителствени организации сочи, че продажбата "на черно" у нас е една от най-високите от страните в ЕС и достига 30%. Контрабандата е посочена сред причините за негативния финансов резултат на "Булгартабак". За полугодието дружеството е продало с 26% по-малко цигари спрямо същия период на 2008 г. Продажбите се свивали и заради ценовата война, която не се очаквало да стихне скоро, коментират експертите. Силната конкуренция на вносителите и на приватизираните фабрики в Пловдив и Стара Загора също рефлектирала върху резултатите на държавния холдинг. Тази година пушачите търсели предимно цигари на цена около 3 лева за кутия, докато през миналата година вървели марките за около 2 лева.
Основната причина за поддържането на сивия пазар е непрекъснатото повишаване цените на тютюневите изделия, коментират експерти. Освен това има сериозна разлика между цените на цигарите в различните държави, която принуждава някои търговци да внасят контрабандно тютюневи изделия на по-скъпите пазари.