Износът на български вина бележи значителен ръст за първото тримесечие на 2010 година спрямо същия период на 2009. Това сочат данните от Агенция "Митници" и Дирекция "Агростатистика и стратегии" на Министерство на земеделието и храните. Според тези данни от Изпълнителна агенция по лозата и виното отчитат нарастване на експорта с 46%. Изнесеното количество вино до момента възлиза на 6 100 559 литра и е на стойност 5 370 364 евро.
Основният пазар за българското вино е руския и за 2010 година този износ бележи ръст от 161%. Данните показват, че за първото тримесечието на 2010 година реализирания износ за руския пазар е в размер на 5 320 325 л., на стойност 4 681 886 евро. За същия период на 2009 година той е бил 2 037 679 л. Същевременно вносът на вино в страната бележи спад от 28%, съобщават от МЗХ.
Това е в резултат на предприетите мерки от страна на МЗХ и ИАЛВ за подкрепа на винения сектор. Предвижда се постоянен павилион на български земеделски стоки, с водещи продукти - българските вина - на територията на Общоруския изложбен център в гр. Москва, провеждат се системни срещи и дискусии на ръководството на ИАЛВ и МЗХ с представители на бизнеса от винарския бранш, промоция на български вина на водещите и нововъзникващи пазари за вино-Италия, Великобритания, Китай, Виетнам, Сърбия, Турция. С цел възвръщане и разширяване на позициите на българското вина на руския пазар, ръководството на ИАЛВ проведе поредица от срещи на институционално ниво с представители на руските органи за контрол на хранителни продукти и напитки. Агенцията спомага и за осъществяването на контакти между руски фирми извършващи търговия с вино и българските винопроизводители.
От началото на 2010 г. експерти от ИАЛВ са извършили 113 планови проверки на винопроизводители и 129 извънпланови проверки в лозаро-винарския сектор. В резултат на това са издадени 12 задължителни предписания, 37 актове и 23 наказателни постановления. Спряна е продукция в обем на 246 000 л., неотговаряща на стандартите за качество на виното.