Почти 47% от хората в България не четат всекидневници. 33.9% от всички, които следят всекидневници, следят един вестник, а 15% следят два. Това сочи изследване на MBMD на аудиторията
на електронните и печатните медии. Изследването е било проведено сред
2008 души над 14-годишна възраст в периода 11-18 декември 2007 г.
Най-популярният национален всекидневник в България е "Дневен труд", който се чете от 30.6% от хората в България. На второ място след него с 25.2% е в. „24 часа”, следван от в.
„Стандарт” с 9.1%. Сред регионалните вестници най-популярен е в. „Марица” с 2.7%, следван от в. „Струма” с 1.0% и в. „Утро” с 0.9%.
1% от аудиторията съставлява голям брой хора. Това заяви директорът на MBMD Мира Янова, която представи резултатите от изследването. По думите й през 1992, когато изследването е било
проведено за пръв път, 1% е отговарял на около 70 хил. души, докато днес отговаря на
около 65 хил. души. Това е най-вече резултат от факта, че при читателската аудитория на
вестниците се наблюдава непрекъснат процес на редуциране.
Все още мъжете четат повече вестници от жените - 34% срещу 25%. Най-често хора в активна възраст (между 30 и 39 г.) следят всекидневници - 51%, следвани от хората на възраст между 40
и 49 г. - 38%, и хората на възраст между 50 и 59% - 37%. Сред хората на възраст над 60 години се наблюдава драстичен спад на интереса към всекидневната преса - едва 14% си купуват вестници всеки ден.
Това може да се обясни с факта, че след определена възраст хората започват да изостават от вихреното темпо на предоставянето на информация, заяви Янова.
Сред
предпочитаните материали във всекидневната преса са: информациите за заплати, пенсии, жизнен стандарт - 17%, информация, коментари и анализи на политическия живот у нас - 17%, и
информация, коментари и анализи на международни събития - 15%. Сред останалите теми, които се търсят, са икономическите новини, коментари и анализи - 14%, и кръстословиците, хороскопите и игрите с
14%.
Продължава да се покачва процентът на хората, които използват Интернет. През изминалата година делът на хората, които използват Интернет, е бил 34 на сто, докато през 2000 г. той е
бил едва 12 на сто. Болшинството от хората - 68%, използват Интернет всеки ден, а 20% използват услугите на глобалната мрежа поне два-три пъти седмично.
49% от хората от хората не следят информационни сайтове. 28.6% от останалите следят dir.bg, а 13.7% - БТА.
81.1 на сто от хората не следят коментарни издания в
Интернет. Сред коментарните издания в Интернет най-високо се котират mediapool с 9.2% и express.bg с 8.9%. В изследването на са били наблюдавани всички Интернет издания, отбеляза Янова.
За разлика от аудиторията на вестниците,
приблизително равен процент хора от двата пола използват Интернет - 34% от мъжете и 35% от жените. Най-голям процент от хората на възраст от
14 до 17 години използват Интернет - 62%, следвани от хората на възраст между 18 и 29 г.- 59%, и тези на възраст между 30 и 39 г. - 46%.
Най-малък процент от хората, които използват Интернет, са тези на възраст над 60 г. - едва 11%. Това е явен признак за пропастта, която съществува между поколенията в България и разликата в
световете, които те живеят, заяви Янова.
Информационните сайтове в Интернет се следят от 51% от хората. Малко по-голям процент от жените следят тези сайтове - 52% срещу 50% от мъжете. Тези сайтове са най-популярни
сред хората на възраст между 40 и 49 г. - 59%, следвани от хората на възраст между 30 и 39 г.- 55%, и тези на възраст между 50 и 59 г. - 52%.
Коментарните издания в Интернет се следят от 19% от хората. От тях 20% са мъже и 18% са жени. Най-голям процент от хората на възраст между 50 и 59 г. – 28%, следят тези издания,
следвани от хората на възраст над 60 г. - 24% и тези на възраст между 40 и 49 г. - 23%.
В България има повече от 300 телевизии, вестници и радиостанции. Това, заедно с непрекъснатото строителство в страната и скъпите коли, които се движат по улиците, е ясен пример за
това, че в страната има голям неусвоен финансов ресурс, заяви в заключение Янова.