600 млн. лв. заем за жп сектора ни

16.12.2010 | 07:25
по статията работи:
Правителството се ангажира да създаде финансово стабилен жп сектор, който да отговаря на европейските изисквания
600 млн. лв. заем за жп сектора ни

До 600 млн. лв. заем ще получи страната ни за подкрепа на реформите в железопътния сектор, след като правителството одобри вчера Меморандум за разбирателство със Световната банка /СБ/. Документът е продължение на подписания през лятото от премиера Бойко Борисов и президента на СБ Робърт Зелик Меморандум за разбирателство за активизиране на сътрудничеството за развитие на инфраструктурата в България.

В самия документ не е описан точният размер на сумата, а са очертани приоритетите за реформи и подкрепа. Правителството се ангажира да създаде финансово стабилен жп сектор, който да отговаря на европейските изисквания, като се спазва строга фискална дисциплина, съобщи в. "Класа".

Конкретната сума ще бъде уточнена през следващите месеци. От хода на досегашните преговори е известно, че превозвачът „Български държавни железници" (БДЖ) ще получи до 460 млн. лв., а Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) - 140 млн. лв.

Финансовият министър Симеон Дянков обясни вчера, че заемът се предоставя на държавата, а тя след това ще отпуска парите на двете дружества. Първо обаче трябва да се получи разрешение от ЕК, защото финансирането на практика е държавна помощ.

Двете компании ще могат да разполагат със средствата едва след като се подпише заемно споразумение със Световната банка, което по всяка вероятност ще стане не по-рано от май догодина.

С документа правителството се задължава да има финансово стабилен железопътен сектор, който спазва строга фискална дисциплина, каза транспортният министър Александър Цветков. Той обясни, че не става дума за съкращаване на хора, а за оптимизация, която включва освобождаване на работници и служители в пенсионна възраст.

Загубите на железниците са 218 млн. лв., 572 млн. лева са задълженията към банки, 171 млн. лева не са платени на доставчици. След направените реформи до 2013 година българските железници трябва да имат положителен финансов резултат, каза още Цветков.

Според министър Дянков парите ще отидат за изчистване на дълговете. Над 92 млн. лв. дължи БДЖ на НКЖИ и в инфраструктурната компания се надяват, че превозвачът ще се разплати веднага щом получи финансиране. Първоначално НКЖИ преговаряше за 250 млн. лв., но затруднението на държавата да гарантира заема е довело до намаляване на сумата.

Срещу кредита обаче стоят категорични условия за реформи и затова в момента в компанията обединяват административни структури, за да се оптимизират разходите. Освен това според проучване на холандска фирма, използвано от СБ при преговорите, на 1 км железен път се падат 2-2,2 работници. Това означава, че до 2016 г. персоналът постепенно трябва да бъде редуциран от 14 800 до малко над 7000 души. Съкращенията ще се правят първо в участъците, в които се инсталират модерни системи за управление, които ще бъдат купувани с парите от кредита.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Старият вампир извежда малкото вампирче за първото му среднощно пиршество. Набелязват жертва, малкото забива зъби и започва да смуче кръв, по едно време се спира и пита баща си: - Тате, до последна...
На този ден 22.11   1497 г. – Вашко да Гама достига нос Добра надежда. 1906 г. – На международна конференция в Берлин е възприето съгласие сигналът SOS да бъде международен при...