Българският рекламен пазар е осми в света за 2004 г. по темпове на растеж на разходите, а през 2005 г. ще остане в Топ 10, сочи последното проучване на агенция ZenithOptimedia. От безпрецедентно разрастване на рекламния пазар в страната са привлечени световните медийни великани и през 2005 г. на българския вестникарски ще стъпи нов германски конкурент, съобщава агенцията. Axel Springer, най-големият вестникарски конгломерат в Европа, вече присъства в Полша, Чехия, Русия и Унгария, и издава Bild, Bild am Sonntag, Die Welt и др. Axel Springer издава 24 вестника и списания на Стария континент и след като покори няколко източноевропейски страни, ще се насочи през 2005 г. към България, която ще е приоритет в стратегията на германския гигант за Източна Европа наред с Полша и Чехия. Новината съобщи признатата медийна агенция ZenithOptimedia заедно с представянето на своето последно проучване за рекламните разходи в света.
Основаната през 1946 г. Axel Springer издава в Полша и Русия, "полския" и "руския" Newsweek, а Forbes й повери публикуването на едноименното списание, руска версия. Конгломератът се радва на огромния успех на ежедневника Fakt /издава го от есента на 2003 г./, най-продавания вестник в страната, достигнал тираж над 500 000. Фирмата моделира Fakt по тертипа на своя таблоид Bild Zeitung, най-добре продавания вестник в цяла Европа. Източна Европа привлича с магическа сила собствениците на крупни медийни корпорации, счита ZenithOptimedia, защото бурният ръст на рекламния пазар им обещава бърза възвръщаемост на всеки проект. Тя прогнозира нарастване на рекламните разходи през 2005-2007 г. в Източна Европа с не по-малко от 700 млн. USD годишно. Темпът на нарастване на българския рекламен пазар се очаква да надхвърли с няколко процента този от 2004 г. Растежът у нас е в пъти по-голям от световния, като причината е, че българският пазар е развиващ се и предстои да достигне нивата на развитите. 176 млн. лв. са приходи от реклама в медиите за 2004 г. С най-голям дял са телевизиите - 98 млн. лв., следвани от пресата с 49 млн. лева, отчетоха от Асоциацията на рекламните агенции. Нейният председател Красимир Гергов прогнозира 20% ръст на рекламните приходи през 2005 г. Световният рекламен пазар се изчислява на 370 млрд. USD.
Оптимистът Красимир Гергов, председател на Асоциацията на рекламните агенции:
Очаквам 19-20% увеличаване на ръста в рекламата на нашия пазар. На него ще има финансови услуги, банките ще се стараят да печелят клиенти, като все по-активно рекламират потребителските кредити, ипотеките. Това неминуемо ще доведе до увеличаване рекламните бюджети. Отделно се чака третият GSM оператор да стъпи на пазара. Неговата поява ще накара и останалите компании в телекомуникационния сектор да вложат повече средства в реклама. Очаквам да се засили темпът на растеж и да достигне нива, малко по-високи от тези през миналата година. Прогнозирам най-голям ръст в електронните медии, следвани от печатните.
Песимистът Ивайло Богомилов, управител на Маркет тест:
Не очаквам да има голямо увеличаване на темпа на растеж. Големите рекламодатели отдавна са тук. Останаха сегменти, които се развиват бавно. Обикновено увеличаването се свързва с големи събития, а такива не предстоят. Миналата година имаше световно първенство по футбол и олимпиада - два много сериозни фактора, които предизвикват интереса. У нас предстоят парламентарни избори и може да се очакват по-големи бюджети от партиите. От друга гледна точка около избори има затихване на пазара. Предполагам, че можем да очакваме 10-15% нарастване./в-к ПАРИ