Кметовете трябва да направят всичко възможно да върнат хората към вътрешната част на държавата, казва Манел Риера. Председателят на Българо-каталунската индустриално-търговска камара (BGGAT) и генерален директор на българо-испанската фирма "G56", лидер в изготвянето на архитектурни и инженерни проекти и строителство посочва, че именно общинските кметове в Испания са съдействали за възстановяването на селските райони. Така се e създала нова средна класа.
Възстановяването на инфраструктурата - пътища, детски градини, болници и училища са в основата на решението на потребностите на малките общини. За всяка икономика на първо място винаги е пътната инфраструктура и въпросът е да се направят не само магистрали, а качествени връзки между тях и по-малките населени места. Един от президентите на автономното правителство на Каталуния казваше "всеки човек има право на еднакви възможности, без значение къде живее - в голям или в малък град". Тоест несправедливо е хората от София да имат по-големи възможности от тези в Асеновград. ЕС ни дава пари за пътища, за пречиствателни станции и вероятно за болници, за училища. Нашата задача е да стигнем до тази точка на съвършенство, че дори малки населени места да имат своя спортна зала, басейн, индустриален полигон. Това вече го има реално в Испания, включително в населени места с 1 000 жители. По този начин, развивайки публичния сектор, подпомагаме и строителния бранш, който в момента е един от най-засегнатите от финансовата криза, казва Риера.
Според него грешим, че чакаме само от европейските фондове финансиране за инфраструктурата, трябва да търсим и частния капитал. В Каталуния чрез публично-частно партньорство се изграждат не само магистрали и високоскоростни железници, но и регионални летища, обществени сгради, затвори или училища, съобщават от камарата.
За всички е очевидно, че инфраструктурата на България е като на държава, която не е член на Европейския съюз. Но и в Испания преди години, пътищата бяха с дупки, успокоява шефът на българо-каталунската камара. Тогава, за да стигна от моето село до Барселона, ми отнемаше почти 1 час и 45 минути, а сега - само 45 минути. Имахме 1 000 км бързи пътища, но днес вече те са повече от 12 000 км. Но освен тях се развиха всички местни и регионални пътища. За което помогнаха европейските фондове и частната инициатива.
От своето присъединяване към ЕС през 1986 г. Испания е усвоила над 200 милиарда европейски пари, половината, от които в пътна и жп инфраструктура. Този огромен финансов ресурс мина през ръцете на испанския бизнес благодарение на партньорството си с държавата и общините. През първите три години от членството ни в ЕС, ние също действахме много бавно, както е и при вас. Някои от обектите ни се забавиха с цели 15 години, докато успеем да ги завършим, тоест отне време, докато добием административен капацитет. След 2 години със сигурност и в България всичко ще бъде по-експедитивно, но сега е още рано за вас. Българите винаги казват - "тук всичко е корупция". От 3 години съм в България, бях съветник на Националната агенция по пътна инфраструктура (НАПИ) и виждам, че не това е проблемът. Понякога нещата опират до липсата на опит или просто има хора, които не стават за съответната работа, смята Риера.