Днес Европейската комисия прие предложение за осигуряване на по-добри железопътни услуги за ползващите пътнически и товарни превози чрез увеличаване на конкуренцията на пазара на железопътни услуги; увеличаване на правомощията на националните регулатори и създаване на по-благоприятна рамка за инвестиции в железопътния транспорт.
Предложението за директива за създаване на единно железопътно пространство ще послужи за законодателно опростяване и консолидиране чрез сливане на трите действащи директиви и техните последващи изменения в един единствен съгласуван текст. Също така то цели да се заеме с ключови проблемни области, подкопаващи ефективното функциониране на пазара на железопътни услуги, става ясно от информацията на ЕК.
Трите ключови проблемни области, засегнати в директивата, са следните:
1. Въпроси на конкуренцията
Предложената директива има за цел да засили конкуренцията на железопътния пазар чрез по-прозрачни условия за достъп до него и да осигури по-лесен достъп чрез:
- изискване на подобрен достъп (а в определени случаи на гарантиран достъп) до железопътни услуги като поддръжка, терминали, информация за пътниците и устройства за продажба на билети и т.н. при товарните и пътническите влакове
- определяне на изрични правила за случаите на конфликт на интереси и дискриминиращи практики в железопътния сектор
- изискване на по-подробни "документи за мрежата" - документи, публикувани всяка година, с цел потенциалните нови участници в пазара да виждат ясно характеристиките на разполагаемата инфраструктура и условията за нейното ползване.
2. Засилване на регулаторния надзор
Предложението засилва правомощията на националните железопътни регулатори като включва предложения за мерки, като например:
- разширяване на компетентностите на националните регулатори, така че да обхванат и услугите, свързани с железопътния транспорт. В миналото проблемите, свързани с достъпа до ж.п. услуги, не винаги попадаха в обхвата на правомощията на националните регулатори.
- независимост на националните железопътни регулатори от всякакъв друг държавен орган
- засилване на правомощията на националните железопътни регулатори (изразено като санкции, одити, процедури по обжалване и правомощия за служебни разследвания) и задължаване на тези органи да си сътрудничат със своите колеги по трансгранични въпроси.
3. Засилване на рамката за публични и частни инвестиции
Новите правила за инфраструктурните финансиране и такси целят да създадат хармонизирана "финансова архитектура" за насърчаване на инвестициите. Предложените мерки включват:
-
изискване на дългосрочни национални стратегии и многогодишни споразумения между държавата и управителите на инфраструктурата (свързващи финансирането с ефективността и с търговските планове). Целта е да се даде на участниците на пазара повече предвидимост относно развитието на инфраструктурата и повече стимули за подобряване на техните резултати
- изискване на по-точни и интелигентни правила за таксите за инфраструктурата. Едно по-добро прилагане на принципите за таксуване, залегнали в съществуващото законодателство, трябва да доведе до по-ниски такси за достъп на железопътните оператори до линиите в много държави-членки. Новите правила за таксуване (въвеждането на вариране според шума като железопътен еквивалент на таксуването на външни разходи пр