В понеделник General Motors Co. обяви, че се е съгласила да продаде своето европейско бизнес поделение Opel за 2,2 млрд. евро на френската компания Peugeot SA, след като в продължение на почти двадесет години най-голямата автомобилна компания в САЩ така и не успя да излезе на печалба в Европа.
Френският конкурент Peugeot SA ще плати 1,3 млрд. евро за марките Opel и Vauxhall марки, като в същото време европейските финансови операции на General Motors ще бъдат придобити съвместно от Peugeot и от банката BNP Paribas за около 900 млрд. евро. По този начин производителят на автомобили от марките Peugeot and Citroen ще се превърне в нов регионален гигант в автомобилния сектор, който ще се конкурира с германската компания Volkswagen.
Като част от сделката General Motors също така ще получи правото да закупи 4,2% от капитала на Peugeot. Тази опция може да бъде упражнена в рамките на пет години след датата на самата сделка, което означава, че американският автомобилен гигант няма да стане незабавно акционер в френската компания.
Отказът от марката Opel, чиито първи продажби на автомобили стартираха в края на 19-и век и към момента се продават около 1 млн. броя годишно в рамките на Европа, ще доведе до намаляване на общия обем на продажби на General Motors с 10%, обяви главният изпълнителен директор на компанията Мери Бара.
В същото време обаче, американската компания ще получи незабавен тласък на своите маржове на печалбата, тъй като нейното поделение Opel не успя да излезе на печалба от 1999-а година насам, губейки средно около един млрд. долара годишно.
Ние сме уверени, че с наша помощ марките Opel и Vauxhall ще излязат на печалба, заяви изпълнителният директор на Peugeot SA - Карлос Таварес. Чрез тази придобивка съперникът на другата френска фирма Renault ще стане втората по големина европейска автомобилна компания с 16% пазарен дял след немската Volkswagen, която държи 24% от европейския пазар.
След новината за сделката, акциите на Peugeot SA поскъпват с 3,7% в началото на днешната европейска търговия.