HSBC стартира изграждането на финансови супермаркети

20.07.2006 | 10:52
по статията работи: econ.bg
Това може да предизвика революция в клиентската политика на британските финансови компании

Водещата британска финансова компания HSBC планира да открие в четири града в страната гигантски финансови супермаркети.

Британската компания планира това като първа стъпка към създаването на подобни филиали по целия свят. Според прогнозите всеки такъв филиал ще бъде разположен на площ 3 000 кв. м. и ще струва около $180 млн.

Като модел е използван лондонският магазин за компютърна техника Apple, който е разположен в центъра на града на Риджънс стрийт и заемащ два етажа в сграда от XIX век.

Оповестеното решение на HSBC е истинска революция в клиентската политика на британските финансови компании. Не толкова отдавна финансовите и застрахователните компании в кралството се опитваха да убедят клиентите си, че появата на интернет-банкинга и онлайн-застраховането прави ненужни традиционните банкови филиали.

Тази горещо рекламирана политика доведе до закриването на хиляди офиси в страната, особено в по-малките населени места и до ликвидацията на хиляди работни места.

Банките уверяваха британците, че всички транзакции могат да се проследят и извършат в режим онлайн, или чрез позвъняване в кол-център, намиращ се обикновено в Индия или друга азиатска държава.

В отговор на това върху HSBC, а и останалите британски банки и застрахователи се изсипаха обвинения в недостатъчна работа с клиентите.

HSBC обявява новата си политика в момент, когато големите вериги-магазини за продажби на дребно в страната – като Tesco или американската Wal-mart са на път да "откраднат" от банките голяма част от клиентите, предлагайки свои собствени финансови продукти. Редица небанкови финансови компании работят в тясно сътрудничество с веригите магазини, предлагайки кредити и други финансови услуги на преференциални цени, често подбивайки стойността на аналогичните банкови продукти (това важи и за България в пълна степен).

Например Tesco още от 2003 година предлага на клиентите си кредитни линии с четвърт процент по-ниска лихва от средната за Великобритания ставка на банките.

Освен това разиграва редица томболи, предлага отстъпки и за някои вериги бензиностанции.
Wal-mart от своя страна дори предлага услуги във филиалите си по банкови преводи и покриване на чекове. Аналитиците са уверени, че водещата американска верига скоро ще предложи пълен комплект банкови и застрахователни услуги в магазините си.

В началото на тази година Wal-Mart дори поиска от властите лиценз за създаването на индустриална банка.

Федералната корпорация за застраховане на депозитите на САЩ - FDIC, която в момента разглежда молбата на водещата компания в света – оператор на веригата магазини Wal-Mart (WMT) за откриването на индустриална банка в щата Юта, вероятно ще отхвърли искането.

Заявката на Wal-Mart в същото време привлече вниманието и на Конгреса. Очаква се рязък дебат по ограничаването на банковата дейност на нефинансовите компании, коментира АР.

В момента федералните власти в САЩ забраняват на нефинансовите компании да осъществяват банкова дейност, но търговските компании имат право да притежават индустриални банки, тъй като последните, в съответствие с федералното законодателство не се отнасят към категорията на банките.

Както посочва агенцията, тогавашният шеф на Федералния резерв на САЩ – Алън Грийнспан се е обърнал към Конгреса с призив да се отстранят пропуските в законодателството, позволяващи въобще на нефинансовите компании да притежават банки, като това трябва да бъде контролирано на щатско ниво.

Според мнозина американски законотворци, Wal-Mart може да използва банката за разширяване на спектъра на предлаганите услуги. Има и гласове, които смятат, че искането на Wal-Mart за създаване на индустриална банка ще наруши историческото разделение между банките и компаниите, които непосредствено се занимават с финанси.

Според лобисти и аналитици, всичките тези опасения произхождат от тези кръгове, които традиционно се противопоставят на разширяването на спектъра на предлаганите услуги от различни компании – синдикати, банки и организации на потребителите.

В същото време ако FDIC реши да спази закона буквално, то няма право да отклони искането на Wal-Mart, като в същото време даде разрешение за индустриална банка на прекия конкурент на търговската компания - Target Corp. (TGT).

В момента индустриални банки притежават водещи американски компании като General Electric (GE) и General Motors (GM).

Преди година друга от най-големите компании, оператори на верига магазини в света обяви - Costco Wholesale Со. (NYSE: COST) стартира продажби на здравни застраховки в Калифорния.
"Автомобилни гуми, тоалетна хартия, здравни застраховки под един покрив? Всичко това можете да намерите във веригата магазини Costco Wholesale", коментира съобщението LOS ANGELES TIMES. Компанията започна да продава индивидуални медицински застраховки на цена от $100 за година на своите клиенти, които имат потребителска карта за пазаруване в нейните магазини. Програмата бързо  обхвана магазините на компанията в Лос Анжелис, които в момента са 34 на брой.

Costco дори назначи за вицепрезидент на компанията по застраховането - Делани Франьоли.

Costco има в момента 3.4 млн. потребители с членски карти в Калифорния, от които над 1.5 млн. са в Лос Анджелис. Общият брой на "членовете" на компанията надхвърля 18 млн. "Смятам, че успехът ни е неминуем, след като според статистиката на властите, в момента в страната над 45 млн. души нямат медицински застраховки", - коментира Франьоли пред Associated Press.

Costco предлага индивидуални и полици за малкия бизнес на застрахователната компания PacifiCare Health Systems Inc.

"Идеята е похвална. Ако веригите магазини като лидера на пазара в САЩ - Wal-Mart Stores Inc. се захванат с брокерското посредничество и разпространяването на полици по медицинското застраховане, нямаше да има такъв проблем с незастрахованите в страната", казва Глен Мелник - директор на USC Center for Health Financing, Policy and Management. Корпорацията за продажба на едро управлява международна верига от търговски хранилища и магазини за продажба на дребно и едро, познати под бренда Costco Wholesale.

Продажбите се извършват главно на представители на малкия бизнес - собственици на магазини, ресторанти и т.н., които препродават предлаганите продукти или ги влагат в бизнеса си.

Компанията предлага национални и чужди търговски марки. Членовете на компанията могат да закупят за собствената търговска марка (ако имат такава) стоки от бренда Kirkland Signature, принадлежащ на Costco Wholesale. Подразделението - Costco Wholesale Industries - управлява производствени предприятия за опаковка на пресни хранителни продукти, преработка на месна продукция и др. Компанията има оптични магазини и лаборатории, бензиностанции, магазини за луксозни стоки и т.н. Costco е и най-големият доставчик на вино в магазините за продажба на дребно в САЩ.

Costco Wholesale е на 33 място по печалба в списъка на списание Forbes за миналата година. Печалбата за 2004 г е в размер на $48.762 млрд., а пазарната капитализация към 31 декември миналата година е $21.882 млрд. Цената на книжата на компанията при закриване на петъчната сесия е $45.81 за акция. /INSURANCE.BG

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 17.12   546 г. – Крал Тотила завладява Рим. 1538 г. – Папа Павел III отлъчва от църквата английския крал Хенри VIII. 1777 г. – Франция първа признава...