При въвеждане на зрелостни изпити в страната дипломите ще получат по-голяма „тежест” като измерител на знанията на учениците. Това сочат резултатите от изследване на анализаторската комания "Индъстри Уоч", представени днес.
Прилагането на изпити „на изхода” на средното образование значително подобрява прозрачността, а оттам – и отчетността на училищата.
Повечето хора имат стимул да работят добре и ефективно, когато другите виждат резултата от труда им. Осен това външното оценяване би било на разположение на тези органи, които следят доколко самите училища предлагат качествена образователна услуга, допълват от "Индъстри Уоч".
На срещата стана дума и за въвеждането на външното оценяване в часовете като текуща практика, която да замени оценяването от самите учители. Този тип оценяване обаче е твърде скъпо и на този етап не се предвижда да бъде въведено в образователната практика. Докладът на Industry Watch подчертава, че текущото външното оценяване сигнализира за налични слабости в образователния процес, дава представа за възвращаемостта от публичните инвестиции в средното образование, дава информация, която може да позволи методологическа подкрепа от страна на правителството.
Основна полза от външното оценяване е постигането на сравнимост на резултатите, тъй като всички училища са поставени в еднакви условия. По този начин и правителството може да насочи контролиращата си дейност към училищата с най-належащите слабости и проблеми. От друга страна, родителите ще могат да преценят кое училище е най-подходящо за техните деца. Това е предпоставка за създаване на ефективна конкуренция за привличане на ученици на базата на образователни постижения.
Въвеждането на изпити „на изхода” може да гарантира позитивния резултат от множеството реформи, които са насочени към конкуренция, справедливост, мотивация на заетите и академична свобода, включително - диференциране на публичното финансиране, децентрализация на правомощията по определяне на учебна програма и избор на учебни материали, разширяване на пълномощията на директорите по подбор на персонала и оценка на труда на учителите, диференцирано заплащане на учителите.
По време на презентацията бяха представени и подобни изследвания в други страни.
В анализ на германският институт CESifo от 2004 авторите се фокусират върху въпроса „Какво обяснява различията в постиженията на учениците в отделните страни”, като използват данни от проведените тестове на 97000 ученици през 2000 г.
Анализите на данните от TIMSS и Международното оценяване на образователния прогрес (IAEP) на Bishop и Wößmann показват, че 13-14 годишните ученици от страни с външни изпити “на изхода” регистрират по-добри резултати от тези от страни със сходно равнище на икономическо развитие, при които не се провеждат такива изпити - с между 0.67 до 2.0 grade level equivalents (GLE) по математика, точни науки, география и четене.
Сравнителното изследване на Hanushek и Raymondhey на образователната система в САЩ показва, че в щатите с изпити “на изхода” учениците получават по-високи резултати на националните тестове за оценка на прогреса в образованието (NAEP) от учениците в щати, в които не се прилагат такива изпити.
Изводът от направените резултати показва, че като цяло наличието на изпити „на изхода” подобрява представянето на учениците.
Авторите обобщават, че прилагането на изпити „на изхода” е необходимо условие за въвеждане и успех на почти всички институционални промени в управлението и финансирането на средните училища.